Afgelopen weken was het weer bal: naast het eeuwige gedoe over governance en transparantie, was het nu ook weer eens tijd om de motieven van financiers in de goede doelen sector door te zagen. Of ze wel honderd procent zuiver op de graad (van wie eigenlijk?) zijn… En steeds weer verbaas ik mij erover waarom zoveel mensen zich bezighouden met al dit soort zaken, terwijl het eigenlijk toch vooral om de vraag gaat: wordt er daadwerkelijk impact gerealiseerd? Een lastige vraag, die zich echter ook vaak makkelijker laat beantwoorden met de volgende vraag: wat gebeurt er als je niets doet? (Wat als Joop van den Ende nou helemaal niets had gedaan voor de cultuursector?).
Zoveel mogelijk positieve impact maken, dàt is de uitdaging voor organisaties van deze tijd. De rest is ‘nice to have’ of ‘nive to know’, maar daar draait het niet om.
Ik ben dan ook blij dat begin dit jaar de eerste opleiding tot impactmanager van start is gegaan, een initiatief van Avance Impact en de Erasmus Universiteit. Want vingerwijzen naar bestuurders en hun motieven is niet zo lastig; impact meetbaar maken wel.
Impactmeten wordt vaak wel benoemd als een belangrijke prioriteit, maar wat is het dan eigenlijk en hoe doe je het? Welke methoden zijn er? Moet je de meerwaarde in geld uitdrukken of niet? Wat zijn de ervaringen in de praktijk? Hoe bepaal je waar je het meeste positieve impact kunt behalen? Hoe communiceer je je impact naar je stakeholders? En: hoe selecteer je investeringen en projecten die het meest impactvol zijn?
Behalve het er alleen maar over te hebben, is het goed als we ook mensen opleiden om er hun eigen visie op te ontwikkelen, de kennis ervoor te verzamelen en er in de praktijk mee aan de slag te gaan. Als we impact-management tot een serieus vak willen verheffen, zullen we mensen moeten opleiden. Niet in één specifieke tool of methode, maar breder. Met praktijkvoorbeelden en cases, zodat je een informed decision kunt nemen op het moment dat dat nodig is. Niet alleen achteraf, maar vooral ook al aan het begin van een investering.
Ook goede fondsenwerving kan niet zonder een goede, eigen visie op het zichtbaar maken van de resultaten van die fondswerving en de monitoring van de daadwerkelijke resultaten.
Aan de eerste opleiding van zes maanden, die vorige maand van start ging nemen zestien mensen deel. Variërend van goede doelen fondsen tot adviseurs. Van projectuitvoerenden in de natuur en milieu tot cultuur tot zorg. Met inleiders van o.a. Avance en de Erasmus Universiteit, maar ook sociaal ondernemers als Tony Chocolonely en maatschappelijk initiatieven als Makers Unite.
Het traject - bestaande uit een vijftal modules - gaat o.a. over de basisprincipes van impact management en hoe je een impact framework voor een organisatie opstelt, het opzetten van een impactonderzoek, onderzoeken van de mogelijkheden om je impact verder te vergroten, benchmarks en het op orde maken of houden van de eigen impactboekhouding.
Ik ben benieuwd of het managen van impact nu echt eens zal doorbreken als één van de belangrijkste aspecten van sociaal ondernemen en filantropie. En voor wie de eerste ronder gemist heeft: in september start de tweede opleiding!
(Social) Impact