De vorige keer bespraken we de werkwijze en missie van Impact Matters. Laten we daar wat dieper op ingaan: hoe ziet het proces van vraagstuk tot het maken van de perfecte match eruit?
Van Rijn: ‘Organisaties komen bij ons met een bepaald vraagstuk; op het gebied van marketing, administratie, HR of iets anders. In het gesprek dat volgt is een aantal dingen belangrijk: wat is het voor organisatie? Waar gaat de vraag precies over? Waarom ligt die vraag er eigenlijk en wat wil de organisatie bereiken? Welk doel dient het? Op die vragen proberen wij samen met het goede doel antwoord te geven om het vraagstuk heel precies te kunnen formuleren. Hoe concreter, hoe beter. Vervolgens kijken wij hoe we het project zo kunnen indelen dat het ook daadwerkelijk op korte termijn kan worden uitgevoerd. Al onze projecten vinden binnen een afgebakende periode plaats en hebben een duidelijke kop en staart. Vanuit de vraag maken wij een projectbeschrijving en als die is goedgekeurd kunnen we op zoek naar de juiste match binnen het bedrijfsleven.’
Van Eeghen: ‘Daarvoor werken we met vaste partners, die de vraag binnen hun organisatie uitzetten. Is de expert gevonden, dan gaat het project van start en weet iedereen: hier werken we naartoe en dit leveren we op. Dat is voor alle partijen van belang; voor het goede doel, voor de vrijwilliger, maar ook voor ons.’
Terugkijkend op vijf jaar Impact Matters, welk project is u het meeste bijgebleven?
Van Eeghen: ‘Het lastige is dat ik altijd het meest enthousiast ben over het laatste project dat we gedaan hebben. Er zitten zulke mooie pareltjes tussen en er ontstaan geweldige samenwerkingen. Het mooie is dat we voor grote én kleine goede doelen werken. Zo hebben we bijvoorbeeld een project gedaan voor Unicef, dat wereldwijde bekendheid heeft, maar ook voor Stichting Praat (de stichting met het ‘waslijnproject’, zie vorige interview – red.), waar een heleboel mensen nog nooit van gehoord hadden. Stichting Praat is zo’n bijzondere organisatie; en er zijn veel meer van dit soort parels in Nederland.’

Afbeelding: Impact Matters in samenwerking met Unicef.
Wat maakt het werk dan zo mooi?
Van Rijn: ‘We zien dat er echt vraag is naar wat we aanbieden. Dat wordt bij elk project bevestigd. De vragen zijn ontzettend divers: we behandelen grote, complexe vraagstukken voor grote goede doelen, maar ook algemene organisatorische vraagstukken vanuit kleinere organisaties. Sommige goede doelen hebben simpelweg niet het geld om een expert in te huren en dan is het mooi dat wij daar een goede match voor kunnen maken; we maken echt impact.’
Van Eeghen: ‘In evaluaties krijgen we vaak te horen dat de goede doelen niet alleen blij zijn dat ze een professionele expert hebben gekregen, maar dat diegene ook nog eens heel erg betrokken was en met hen meedacht. Dat is toch anders dan bij een ingehuurde leverancier. En de vrijwilligers vanuit de bedrijven zijn weer blij met de energie die ze van de samenwerking hebben gekregen en zeggen vaak hun horizon verbreed te hebben. We vinden het belangrijk om elk project goed af te ronden. Daarom is een evaluatie een vast onderdeel van het traject; we kijken of iedereen tevreden is en bij voorkeur meer dan tevreden.’
Van Rijn: ‘Het is gaaf om na elk project de bevestiging te krijgen: dit is zinvol. We leveren een concreet resultaat en dat voelen wij zelf ook, omdat we van kop tot staart betrokken zijn. Dat maakt ons elke keer gelukkig.’

Afbeelding: Stichting Praat met hun match Mammoet.
Is er weleens een mismatch gemaakt?
Van Eeghen: ‘Dat komt wel voor, maar niet zo vaak. Als er iets niet is geslaagd, heeft dat meestal te maken met interne verschuivingen; bijvoorbeeld als er bij een goed doel een groot project tussendoor komt.’