Er ging een wereld open voor de sportbestuurders, marketeers en sporters op de eerste Dag van de Fondsenwerving voor de Sport van maandag 19 juni op Topssportcentrum Papendal. Fondsenwerving bij particulieren? Om geld ‘bedelen’? Op dit uitstekende en afwisselende congres maakte de sportwereld kennis met de wereld van de goede doelen. Een wake-upcall.
Een ambitieuze sportmarketeer, voor het congres: ‘Ik ga me toeleggen op legaten. Daar zit nog heel veel geld. En je hoeft het alleen maar te vragen en dan heb je zó een miljoen binnen. En het voordeel is: je hoeft niets terug te doen, zoals bij sponsoring. Sponsoring is echt een wederzijdse relatie en dan moet je altijd een wederdienst leveren. Dat hoeft bij andere fondsenwerving gelukkig niet.’
Voor deze mensen was deze dag bij uitstek bedoeld.
Twee werelden ontmoeten elkaar
Oud-wielrenster en presentator Marijn de Vries verwoordde regelmatig wat de zaal ook dacht. ‘Niet zo prettig hé, dat leuren om geld.’
Om dan meteen gecorrigeerd te worden door oude fondsenwervingsrotten als Marc van den Tweel (oud-Wereld Natuur Fonds, nu directeur Natuurmonumenten). ‘Nooit meer dat soort woorden gebruiken. Fondsenwerving helpt mensen hun dromen te realiseren. Dat heeft niets met bedelen te maken. Fondsenwervers zijn het hart van elke filantropische organisatie. Fundraiser is een nobel beroep.’
Sport is nog geen goed doel
André Bolhuis (voorzitter NOC*NSF) startte de dag met de kern van het probleem: ‘Sport wordt nog niet gevoeld als goed doel. Dat komt vooral omdat allereerst topsport in het nieuws is. En topsport vinden we wel aantrekkelijk, maar niet iets waar de wereld beter van wordt. Veel meer warmte en betrokkenheid voelen we voor de breedtesport. De hockeyclub waar we graag in de kantine staan, de voetbalclub van onze kinderen en het zwemmen met gehandicapte kinderen waarbij we graag helpen. Dát is de sport waarvoor mensen waarschijnlijk graag geld willen geven.’
Subsidies en sponsoring lopen terug
Nog nooit waren er zoveel mensen lid van een sportvereniging in Nederland en helpen bij een sportclub is nog steeds de eerste vrijwilligersklus die mensen op zich nemen. Ondertussen loopt de sponsoring (van oudsher een grote bron van inkomsten) terug, mede omdat veel bedrijven zijn geswitcht naar culturele doelen. Aan de bak dus, om die immense potentie van de particuliere fondsenwerving te ontdekken en aan te boren.
Veel vrijwilligers, wat geld, nauwelijks legaten
De dag begon met een helder overzicht van René Bekkers (bijzonder hoogleraar filantropie VU) aan de hand van Geven in Nederland-cijfers. Huishoudens gaven in 2015 zo’n negentig miljoen aan sport- en recreatiedoelen. Uit legaten kwam er vrijwel niets. Bekkers: ‘Sportclubs moeten concrete doelen en projecten afbakenen en dan leren de geefvraag te stellen.’ Ook dit congres kreeg De Gouden Eeuw van de Filantropie voorgehouden.
‘Denk niet dat je morgen schatrijk bent’
Hoe dat dan moest, al die gouden bergen binnenhalen? Dat wilde de zaal van élke spreker heel concreet weten. Bekkers: ‘Geduld is belangrijk. Fondsenwerving vraagt een cultuurverandering in je organisatie. En investeringen. En uitstekend relatiemanagement. En dat geldt allemaal nog in het kwadraat voor legatenwerving. Denk niet dat je morgen schatrijk bent. Het is lang en intensief investeren, net zoals goede doelen hebben gedaan.’
Legatenmarketing: richt je op oudere vrouwen
Erfrechtspecialist en notaris Erna Kortlang gaf een introductie in schenken en nalaten. ‘Mijn advies: richt je op oudere vrouwen en echtparen zonder kinderen, daar kun je het meeste van verwachten. Daar komen bij goed relatiebeheer de legaten de vandaan. Op dit moment gaan er nauwelijks legaten naar de sport.’
Nog een tip: ‘Het onderscheid tussen anbi’s en sbbi’s (waaronder de meeste sportclubs vallen) is soms vaag. En sbbi’s hebben minder voordelen. Kom in actie, sportwereld, om dat onrecht recht te zetten.’
En, veel vaker gehoord deze dag: ‘Ontwikkel de Fondsen op Naam, daar liggen grote mogelijkheden, dat zien we aan de culturele sector.’ Ook periodiek schenken is in de sportwereld nog een onontgonnen terrein.
Sport
Wake-up call: fondsenwerving voor de sportwereld!
Sporters worden fondsenwervers, alleen of samen
Voor wie dit té taai en te weinig glamoureus was, waren er gelukkig ontroerende filmpjes en aansprekende sporters die voorzichtige eerste stappen zetten als fondsenwerver. Karatekampioene Lynn Snel (19) mocht zichzelf verkopen en een clinic veilen. Dat ging allengs beter en na afloop liet ze zich gretig adviseren door ervaren fundraisers.
Samen geld werven kan ook. Fonds voor de Sport Breda is het eerste lokale, overkoepelende initiatief gericht op fondsenwerving voor álle sport in Breda.
Crowdfunding: gewoon hard werken
Ook crowdfunding spreekt aan. Olympisch oud-schaatsster Yvonne van Gennip startte crowdfunding platform Talentbook, speciaal voor topsporters. ‘Crowdfundende sporters moeten denken in projecten en concrete doelen om aan te doneren. En ze moeten leren altijd iets te geven als tegenprestatie. Hoe groter de gift, hoe persoonlijker het contact met de gever. Sommigen zijn natuurtalenten, bij anderen blijft het stroef. Iemand zei: Ik sta nu al een maand op Talentbook en er gebeurt maar niks.’
Fondsenwervingswetten voor een nieuw publiek
Marcel Beerthuizen (oud-directeur SOS Kinderdorpen, expert in partnership marketing) benadrukte nogmaals dat fondsenwerven over relaties gaat. Dat het strategische planning behoeft en investeringen. Dat je verantwoording moet afleggen en altijd eerlijk moet zijn over je bestedingen. Dat emotie en authenticiteit essentieel zijn. Dat een goede database je ruggengraat is. Voor goede doelenfondsenwervers allemaal open deuren, voor dit publiek een overtuigend en overzichtelijk pleidooi. ‘Hier heb ik écht iets aan, maar ik blijf het gênant vinden zomaar om geld te vragen.’
Werk aan de winkel voor de sportwereld
Dezelfde aansporingen kwamen nogmaals voorbij in een panel met Marc van den Tweel (Natuurmonumenten), Justin Goetzee (directeur NAC), Yvonne van Gennip en Rudmer Heerema (oud-zwemmer, eeuwige tweede achter Pieter van den Hoogenband, nu VVD-Tweede Kamerlid).
‘Leer de taal van je achterban te spreken.’ ‘Verdiep je in je doelgroepen.’ ‘Echt luisteren naar je achterban is het allermoeilijkst en het allerbelangrijkst.’
Heerema: ‘Als politicus zou ik willen dat we sportfinanciering zien als investeren in preventie van ziekte. Veel goedkoper en effectiever dan al dat geld dat we nu in curatieve zorg moeten steken. Sport helpt zoveel ellende en ziekte voorkomen, dat moet veel sterker benadrukt worden. Ik constateer dat de sportwereld slecht is in politieke lobby.’
Verbinding, kracht, ontroering, trots
De Britse Sue Wicks (o.a. Sport Relief) kwam met indrukwekkende cijfers en prachtige filmpjes over Sport Relief, dat elke twee jaar een nationaal event is in het Verenigd Koninkrijk. Nog een hele lange weg te gaan voor de Nederlandse sportwereld, maar Wicks bracht diverse ondernemende mensen in de zaal lekker aan het dromen, zo bleek achteraf.
Nóg aansprekender deed Peter Heerschop (sporter, oud-gymnastiekleraar, cabaretier) dat. Alles wat we op deze dag hadden gehoord over de verbindende krachten van sport, de mogelijkheid om boven je zelf uit te stijgen, de ontroering en de kracht: Heerschop vatte het samen in een prachtig betoog.
Sport heeft álles in zich
De campagne Sport, Daar Geef Je Om (waarvan deze dag het sluitstuk was) was een voorzichtige aanzet om sport meer als goed doel te profileren.
Monique van Bijsterveld (oprichter Fonds voor de Sport, die sportclubs helpt met fondsenwerving), die samen met NOC*NSF, KNVB en Eredivisie organisator van deze dag was tevreden. ‘De campagne was een aanzet, en deze dag is een soort wake-upcall voor de sportwereld. De kansen zijn gigantisch, maar de urgentie werd nog nauwelijks gevoeld. Terwijl sport alles in zich heeft: opvoeding, sociale contacten, gezondheid, gemeenschapszin en trots.’ Van Bijsterveld is zich bewust van de roep om ‘concrete tips en handvatten’ uit de sportwereld. ‘Die bieden we vandaag ook, maar het gaat allereerst om inspiratie en cultuuromslag.’
www.sportdaargeefjeom.nl
www.fondsvoordesport.nl
Nieuw:
DDB Daily: elke dag om 12.00 uur het laatste nieuws & opinie van de afgelopen 24 uur in uw mailbox. Gratis service naast uw wekelijkse DDB Journaal.
Aanmelden: klik hier.
Voor wie dit té taai en te weinig glamoureus was, waren er gelukkig ontroerende filmpjes en aansprekende sporters die voorzichtige eerste stappen zetten als fondsenwerver. Karatekampioene Lynn Snel (19) mocht zichzelf verkopen en een clinic veilen. Dat ging allengs beter en na afloop liet ze zich gretig adviseren door ervaren fundraisers.
Samen geld werven kan ook. Fonds voor de Sport Breda is het eerste lokale, overkoepelende initiatief gericht op fondsenwerving voor álle sport in Breda.
Crowdfunding: gewoon hard werken
Ook crowdfunding spreekt aan. Olympisch oud-schaatsster Yvonne van Gennip startte crowdfunding platform Talentbook, speciaal voor topsporters. ‘Crowdfundende sporters moeten denken in projecten en concrete doelen om aan te doneren. En ze moeten leren altijd iets te geven als tegenprestatie. Hoe groter de gift, hoe persoonlijker het contact met de gever. Sommigen zijn natuurtalenten, bij anderen blijft het stroef. Iemand zei: Ik sta nu al een maand op Talentbook en er gebeurt maar niks.’
Fondsenwervingswetten voor een nieuw publiek
Marcel Beerthuizen (oud-directeur SOS Kinderdorpen, expert in partnership marketing) benadrukte nogmaals dat fondsenwerven over relaties gaat. Dat het strategische planning behoeft en investeringen. Dat je verantwoording moet afleggen en altijd eerlijk moet zijn over je bestedingen. Dat emotie en authenticiteit essentieel zijn. Dat een goede database je ruggengraat is. Voor goede doelenfondsenwervers allemaal open deuren, voor dit publiek een overtuigend en overzichtelijk pleidooi. ‘Hier heb ik écht iets aan, maar ik blijf het gênant vinden zomaar om geld te vragen.’
Werk aan de winkel voor de sportwereld
Dezelfde aansporingen kwamen nogmaals voorbij in een panel met Marc van den Tweel (Natuurmonumenten), Justin Goetzee (directeur NAC), Yvonne van Gennip en Rudmer Heerema (oud-zwemmer, eeuwige tweede achter Pieter van den Hoogenband, nu VVD-Tweede Kamerlid).
‘Leer de taal van je achterban te spreken.’ ‘Verdiep je in je doelgroepen.’ ‘Echt luisteren naar je achterban is het allermoeilijkst en het allerbelangrijkst.’
Heerema: ‘Als politicus zou ik willen dat we sportfinanciering zien als investeren in preventie van ziekte. Veel goedkoper en effectiever dan al dat geld dat we nu in curatieve zorg moeten steken. Sport helpt zoveel ellende en ziekte voorkomen, dat moet veel sterker benadrukt worden. Ik constateer dat de sportwereld slecht is in politieke lobby.’
Verbinding, kracht, ontroering, trots
De Britse Sue Wicks (o.a. Sport Relief) kwam met indrukwekkende cijfers en prachtige filmpjes over Sport Relief, dat elke twee jaar een nationaal event is in het Verenigd Koninkrijk. Nog een hele lange weg te gaan voor de Nederlandse sportwereld, maar Wicks bracht diverse ondernemende mensen in de zaal lekker aan het dromen, zo bleek achteraf.
Nóg aansprekender deed Peter Heerschop (sporter, oud-gymnastiekleraar, cabaretier) dat. Alles wat we op deze dag hadden gehoord over de verbindende krachten van sport, de mogelijkheid om boven je zelf uit te stijgen, de ontroering en de kracht: Heerschop vatte het samen in een prachtig betoog.
Sport heeft álles in zich
De campagne Sport, Daar Geef Je Om (waarvan deze dag het sluitstuk was) was een voorzichtige aanzet om sport meer als goed doel te profileren.
Monique van Bijsterveld (oprichter Fonds voor de Sport, die sportclubs helpt met fondsenwerving), die samen met NOC*NSF, KNVB en Eredivisie organisator van deze dag was tevreden. ‘De campagne was een aanzet, en deze dag is een soort wake-upcall voor de sportwereld. De kansen zijn gigantisch, maar de urgentie werd nog nauwelijks gevoeld. Terwijl sport alles in zich heeft: opvoeding, sociale contacten, gezondheid, gemeenschapszin en trots.’ Van Bijsterveld is zich bewust van de roep om ‘concrete tips en handvatten’ uit de sportwereld. ‘Die bieden we vandaag ook, maar het gaat allereerst om inspiratie en cultuuromslag.’
www.sportdaargeefjeom.nl
www.fondsvoordesport.nl
Nieuw:
DDB Daily: elke dag om 12.00 uur het laatste nieuws & opinie van de afgelopen 24 uur in uw mailbox. Gratis service naast uw wekelijkse DDB Journaal.
Aanmelden: klik hier.