Waarom geven mensen?
Altruïsme. Donatieverzoeken. Reputatie. Dit zijn enkele van de mechanismen die mensen aanzetten tot geven. In een onderzoeksproject dat ze afrondde in 2011, onderzocht dr. Pamala Wiepking, Universitair Docent aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit van Rotterdam, welke factoren bijdragen aan geefgedrag. Samen met René Bekkers, bijzonder hoogleraar Prosociaal gedrag aan de Vrije Universiteit, deed ze een literatuurstudie van 550 empirische artikelen die geefgedrag analyseren. Met hun onderzoek identificeerden ze acht mechanismen die bijdragen aan geven. Een samenvatting van dit onderzoek werd vorige week door De Dikke Blauwe gepubliceerd.
Wiepking: 'Wat we vooral wilden doen met die literatuurstudie is nieuwe onderzoekers, maar ook mensen die in de filantropische praktijk werken, handvatten geven om te begrijpen waarom mensen geld geven. Tot dat literatuuroverzicht was dat er eigenlijk niet, waardoor ik ook heel erg het gevoel had dat iedereen telkens opnieuw het wiel aan het uitvinden was. We wilden een overzicht bieden. Niet alleen voor onderzoekers, maar ook om fondsenwervers te informeren over wat voor onderzoek er in de wetenschap gedaan wordt naar geefgedrag.'
Positieve kant van de mens
'Het grootste compliment dat ik ooit heb gekregen, was toen ik langsging bij het Institute of Fundraising in Londen', zegt Wiepking. 'Ik was daar voor een vergadering, maar ze geven daar ook colleges aan fondsenwervers. Ik liep toevallig langs een klaslokaal en daar stond heel groot ons artikel op de beamer. Het wordt dus ook echt in het werkveld toegepast. Dat is wel echt waarom ik dit werk doe: zodat we kennis kunnen krijgen over dit fenomeen en daarmee filantropie meer betekenisvol kan worden.'
'Dat is ook waarom ik na mijn studie sociologie voor onderzoek naar filantropie heb gekozen', vervolgt Wiepking, die onlangs te horen kreeg dat ze de Early Career Emerging Scholars Award [i] heeft gewonnen voor haar onderzoek naar fondsenwerving en filantropie. 'Heel veel sociologen bestuderen de negatieve kanten van mensen: criminaliteit, ellende, armoede. Maar dit is een van de positieve kanten. Je kijkt naar wat mensen bijdragen aan de wereld om hen heen. Ze worden daar zelf wat gelukkiger van en leren wat meer over de wereld om zich heen. Daardoor kunnen ze zich vaak beter inleven in andere mensen en proberen ze ook daadwerkelijk een bijdrage te leveren.'
[i] Uitgereikt door de Association of Fundraising Professionals