Lenthe 2019: dag BV, welkom stichting!

31 januari 2019
Opinie | | De Dikke Blauwe

Goedemorgen beste lezers en volgers van De Dikke Blauwe. Hartelijk welkom in deze eerste editie van De Dikke Blauwe Journaal na het winterreces. Die periode hebben we bij Lenthe gebruikt ter voorbereiding op een spannend transitiejaar dat in het teken zal staan van vernieuwing en synergie. Als interim-hoofdredacteur leg ik u graag uit wat er de komende maanden allemaal gaat veranderen en wat dit betekent voor u als lezer/abonnee.

Lenthe wordt een 100% nonprofit-stichting
Het lijkt een juridisch dingetje, maar het is beslist meer: vanaf 1 januari 2019 is Lenthe veranderd van een BV (Lenthe Publishers) en een flankerend fonds (Lenthe Foundation) in één, 100% non profit-organisatie onder de naam Stichting Lenthe. Alle media-merken in de wereld van filantropie * cultuur * kunstzijn nu ondergebracht bij deze nieuwe entiteit met een nieuw bestuur, met nieuwe adviseurs:De Dikke BlauweThe FundraiserTableauCivil PowerNationaal Atelieren Dag van het Mecenaat.

Helemaal op eigen benen
Het jaar 2019 markeert aldus een geheel nieuwe fase waarin ook de leidende mediamerken De Dikke Blauwe en The Fundraiser moeten en kunnen bewijzen dat ze voldoende draagvlak hebben om financieel op eigen benen te staan. Dit betekent dat Stichting Lenthe voor dekking van de minimale kosten van haar exploitatie, naast de bestaande bijdragen van haar bestaande stakeholders, ook in gesprek zal gaan met major donors, collega-stichtingen en kennispartners voor support van haar missie. 

Living apart together
Inhoudelijk zijn DDB en TF feitelijk twee benaderingen van dezelfde filantropische markt. Beide titels belichten in meer of mindere mate de dynamiek van vraag- en aanbod van privaat, maatschappelijk kapitaal (geld, tijd en kennis) voor het algemeen nut. DDB is daarbij meer een generiek medium voor influentials uit allehiervoor genoemde domeinen vanuit strategisch niveau. TF is meer een vakmedium en richt zich op de gehele organisatiekolom (in alle gradaties van professionaliteit) die zich bezighoudt met fundraising en draagvlakverwerving: vanaf de boardroom op strategisch niveau tot en met de operationele uitvoering, inclusief alle daarbij betrokken externe partijen, zoals dienstverleners. Op basis van deze mediapositionering gaat Stichting Lenthe de organisatie van De Dikke Blauwe en The Fundraiser met elkaar vervlechten. Dit betekent niet dat de titels zullen samensmelten tot één nieuw mediamerk, maar wel tot gezamenlijke uitgaven, zowel digitaal als in print, waarbinnen beide titels hun identiteit behouden.

Wat gaat er voor u veranderen?
Vanaf 21 maart 2019 zullen de gratis abonnees van De Dikke Blauwe Journaal en de abonnees van The Fundraiser Weekly (voorheen wekelijks op dinsdag) voortaan een gecombineerde, digitale opinie- en nieuwsbrief ontvangen. Het vaste verschijningsmoment wordt: donderdag, 07.30 uur. In deze ‘bi-weekly’s’ zullen artikelen en columns voor de lezers duidelijk worden gelabeld, zodat alle doelgroepen hun informatie snel kunnen vinden en aanklikken. De dagelijkse nieuwsservice (Vandaag en Daily) komen voor beide titels te vervallen.
 
De media van Stichting Lenthe in 2019:
DIGITAAL (vanaf 21 maart 2019)
Opinie & nieuws: Elke 14 dagen op donderdag om 7.30 uur een digitale opinie- en nieuwsbrief
Post:Onregelmatig: extra berichten over actualiteiten en speciale onderwerpen
Websites: www.dedikkeblauwe.nl en www.thefundraiser.nl blijven (vooralsnog) bestaan als aparte websites
PRINT
Tijdschrift:Elk kwartaal een gedrukt magazine The Fundraiser, waarin opgenomen een katern met de beste artikelen en columns van De Dikke Blauwe
Gids:Het Jaarboek De Dikke Blauwe (600 pagina’s) zal voortaan verschijnen in een compacte vorm als journalistieke gids (inclusief DDB100 en De Blauwe Barometer) voor major donors en hun adviseurs, zoals het notariaat en private banks
LIVE
Civil Power:elk najaar een live thema-event rondom de verkiezing De Dikke Blauwe 100 en uitkomsten van de Civil Power Barometer naar de slagkracht van onze civil society.
De Dag van het Mecenaat: elk voorjaar een live bijeenkomst rondom schenkers en wervers in de wereld van kunst & cultuur 
Thema-bijeenkomsten: Symposia en seminars ter gelegenheid van het verschijnen van boeken en (onderzoeks)rapporten met de auteur(s)/onderzoeker(s) en andere experts.

Hoofdredacteuren en overgang tot 21 maart
Lenthe zal binnenkort een opvolger benoemen voor hoofdredacteuren Edwin Venema en Charles Groenhuijsen; tot dat moment zal Don Akkermans optreden als interim-hoofdredacteur. Voor het gedrukte magazine The Fundraiser blijft Renée Steenbergen de hoofdredacteur.
In de periode tot de lancering van de bi-weekly op 21 maart zal De Dikke Blauwe Journaal nog wekelijks verschijnen. 
 
Lenthe Expert Team: de contentmotor
De redacties van De Dikke Blauwe en The Fundraiser worden bijgestaan het Lenthe Expert Team (LET). 
Deze Experts zijn deskundig op een van de vele deelterreinen van Lenthe’s titels DDB en/of TF. 
 
Het Lenthe Expert Team* voor 2019 bestaat uit:
Ineke Koele (Tax & Legal)
Roderik Bolle (Governance & Finance)
Roy Cremers (Cultuur)
Harmen van Doorn (Innovatie)
Jamy Goewie (Venture philanthropy)
Arjen van Ketel (Nalaten)
Ad Maatjens (Sponsoring)
Lonneke Roza (Bedrijfsfilantropie)
Henk van Stokkom (Ontwikkeling & Verandering)
Pieter Stemerding (Filantropiestrategie)
Marc Wortmann (Onderzoek)
Kris Putnam-Walkerly (USA Philanthropy)
Marjan Smeitink (Fundraising)
Henk Jacobs (Conversie)
Job Ubbens (Kunst)
Hendrik-Jan Overmeer (Vrijwilligers)
Boudewijn Wijnands (Social Capital)
 
De Lenthe Columnisten en commentatoren zijn:
Marc van den Tweel
Mirjam Vossen
Evelijne Bruning
Ralf Bodelier
Henk van Stokkom (tevens Expert)
Ir. Han A. Schuringa jr.
Edwin Venema
 
Het belang van partners
Zoals hiervoor aangegeven zal Stichting Lenthe voor de realisering van haar doelstellingen nadrukkelijker dan in het verleden steun zoeken van partners binnen de domeinen van DDB en TF, zoals koepels en netwerken, dienstverleners en partners. Die steun kan bijvoorbeeld bestaan uit de uitwisseling van kennis, content en data, waardoor het bereik en de impact van Lenthe’s media vergroot kan worden, en vice versa. 
Daarnaast zal Lenthe, zoals gezegd, ook in gesprek gaan met donoren die een financiële bijdrage willen leveren aan haar missie door (een deel van) de kosten te dekken die nodig zijn om de onafhankelijke opiniezenders in de lucht te houden. Voor al deze verschillende vormen van partnering staat voorop dat deze geen invloed hebben op de onafhankelijkheid van Lenthe’s media zelf: dat is immers het kroonjuweel van vijftien jaar werken aan een goede journalistieke reputatie. Content waarvoor een tegenprestatie wordt gevraagd zal door Lenthe’s titels altijd als zodanig worden aangemerkt.
 
Ondersteuning door lezers
In het kader van haar missie stelt Stichting Lenthe haar opinieplatforms DDB en TF nadrukkelijk open voor dialoog en discussie. Dit betekent dat de Lenthe Hoofdredactie, meer dan in het verleden, interactie met de lezers zal entameren, o.a. door het gebruik van lezers-polls en verzoeken aan specifieke personen en instellingen tot reactie op artikelen en columns. 
 
En wat vindt u?
Wilt u reageren op onze plannen voor 2019? Hebt u ideeën voor artikelen, of wilt u misschien zelf toetreden tot het Lenthe Expert Team? Graag hoor ik uw respons: don.akkermans@zhomer.nl
 
Don Akkermans,
Hoofdredacteur a.i.
2/2