Het redactieteam van De Dikke Blauwe is de afgelopen week verder versterkt met twee 'Experts': Reinier Spruit en Harmen van Doorn. Zij helpen de (eind)redactie met selecteren en duiden van het belangrijkste nieuws, trends en achtergronden op hun vakgebied. Voor Spruit (o.a. bekend van de succesvolle crowdblog '101') is dat 'Fundraising' en voor Van Doorn (oprichter van Nederlands grootste crowdsourcingplatform PIF World) is dat 'Innovatie'.
Reinier Spruit begon zijn loopbaan als (hoofd) fondsenwerver voor onder meer MdM Holland (Dokters van de Wereld), Artsen Zonder Grenzen en Greenpeace International. In 2011 startte Reinier samen met Jeroen Beelen101fundraising, een crowdblog van en voor fondsenwervers met bijdragen van fondsenwervers van over de hele wereld. 101fundraising werd door het vakblad Fundraising Succes in 2013 uitgeroepen tot ‘Best Fundraising Blog’. De blogs van Reinier zijn sinds begin dit jaar ook te vinden op zijn nieuwe site: www.reinier.fr.
Reinier Fundraising
Eind 2014 begon Reinier voor zichzelf als Interim Fundraising Manager & Senior Advisor onder de naam Reinier Fundraising. In die hoedanigheid werkt hij onder meer voor NSGK,
Aids Fonds & STOP AIDS NOW!, Stichting Vluchteling, Oxfam Novib, Save the Children en SOS Kinderdorpen. Naast die drukke werkzaamheden vond hij tijd om in 2014 een vacaturesite voor fondsenwervers op te richten en startte hij met het organiseren van de gratis Fondswerving Webinars en het Fondsenwervers Café.
Fundraising als strategisch dossier
Het expertise-gebied 'fundraising' betekent voor De Dikke Blauwe dat fondsenwerving en marketing vooral als strategisch dossier voor de boardroom van professionals in het veld zal worden aangevlogen. De missie van Spruit en van De Dikke Blauwe is om bestuurders en toezichthouders in het veld ervan te overtuigen dat fondsenwerving meer is en zou moeten zijn dan een 'noodzakelijk kwaad' om de doelstellingen van een charitatieve organisatie te bereiken. Door onderwerpen en invalshoeken met een strategische blik te kiezen, wil De Dikke Blauwe mede met de kennis, ervaring en internationale netwerk van Reinier Spruit 'fundraising' dus de volwaardige plek geven die het verdient in de keten van maatschappelijk goed doen.
De Dikke Blauwe
DDB versterkt: Experts Spruit en Van Doorn
Innovatie
Nieuwe DDB-expert Harmen van Doorn is oprichter en CEO van Nederlands grootste crowdsourding platform PIF World. Daarnaast geeft hij les in sociaal ondernemerschap aan de Hogeschool Leiden. Als sociaal ondernemer zoekt Harmen voortdurend naar manieren om meer impact voor een betere wereld te realiseren. Met het domein 'Innovatie' is hij dag in dag uit bezig.
Van Doorns 'lovebaby' PIF World is een online platform waar individuen, non-profitorganisaties en bedrijven samenkomen om goede doelen te helpen, acties te ondersteunen en fondsen te werven. PIF World heeft diverse internationale prijzen gewonnen en miljoenen euro's opgehaald voor verschillende projecten.
Burgers oprecht betrekken
Van Doorn is altijd al gefascineerd geweest door (online)technologie en innovatie als driver van vooruitgang: 'De wereld wordt geconfronteerd met mondiale uitdagingen zoals klimaatverandering, industriële vervuiling en overbevolking. Maar tegelijkertijd verschaft het internet ons de mogelijkheid om samen te werken op een manier als nog nimmer gezien!
Door de opkomst van sociale media kunnen we allemaal deel te nemen en samen de wereld veranderen. Samenwerken met gelijkgestemde organisaties en mensen zal niet alleen inspireren, het zal ons doel bereikbaar maken. Het internet biedt concrete mogelijkheden voor fondsenwerving, draagvlakcreatie en samenwerking in de sector. Het blijkt echter dat individuele non-profit organisaties niet de kennis en middelen hebben om de stap naar 'online' te maken - en zodoende burgers oprecht te betrekken.'
Innovatie als grondhouding
De missie van Van Doorn en van De Dikke Blauwe is om bestuurders en toezichthouders in het veld ervan te overtuigen dat innovatie meer een grondhouding is, dan een middagje out of the box-denken op de hei. Door onderwerpen en invalshoeken met een strategische blik te kiezen, wil De Dikke Blauwe mede met de kennis en ervaring van Harmen van Doorn 'Innovatie' dus de aandacht geven die het verdient in de keten van maatschappelijk goed doen.
►Het team van De Dikke Blauwe bestaat uit de volgende Experts (23-02-2016):
1. mr. dr. Ineke Koele, DDB-Hoofdredacteur 'Tax & Legal': SELECT-page klik hier;
2. Roderik Bolle, DDB-Hoofdredacteur 'Finance & Governance': SELECT-page klik hier;
3. Peter Scholten MBA, DDB-Hoofdredacteur 'Social Impact: SELECT-page klik hier;
4. Reinier Spruit, DDB-Expert 'Fundraising': SELECT-page klik hier;
5. Harmen van Doorn, DDB-Expert 'Innovatie': SELECT-page klik hier;
Nieuwe DDB-expert Harmen van Doorn is oprichter en CEO van Nederlands grootste crowdsourding platform PIF World. Daarnaast geeft hij les in sociaal ondernemerschap aan de Hogeschool Leiden. Als sociaal ondernemer zoekt Harmen voortdurend naar manieren om meer impact voor een betere wereld te realiseren. Met het domein 'Innovatie' is hij dag in dag uit bezig.
Van Doorns 'lovebaby' PIF World is een online platform waar individuen, non-profitorganisaties en bedrijven samenkomen om goede doelen te helpen, acties te ondersteunen en fondsen te werven. PIF World heeft diverse internationale prijzen gewonnen en miljoenen euro's opgehaald voor verschillende projecten.
Burgers oprecht betrekken
Van Doorn is altijd al gefascineerd geweest door (online)technologie en innovatie als driver van vooruitgang: 'De wereld wordt geconfronteerd met mondiale uitdagingen zoals klimaatverandering, industriële vervuiling en overbevolking. Maar tegelijkertijd verschaft het internet ons de mogelijkheid om samen te werken op een manier als nog nimmer gezien!
Door de opkomst van sociale media kunnen we allemaal deel te nemen en samen de wereld veranderen. Samenwerken met gelijkgestemde organisaties en mensen zal niet alleen inspireren, het zal ons doel bereikbaar maken. Het internet biedt concrete mogelijkheden voor fondsenwerving, draagvlakcreatie en samenwerking in de sector. Het blijkt echter dat individuele non-profit organisaties niet de kennis en middelen hebben om de stap naar 'online' te maken - en zodoende burgers oprecht te betrekken.'
Innovatie als grondhouding
De missie van Van Doorn en van De Dikke Blauwe is om bestuurders en toezichthouders in het veld ervan te overtuigen dat innovatie meer een grondhouding is, dan een middagje out of the box-denken op de hei. Door onderwerpen en invalshoeken met een strategische blik te kiezen, wil De Dikke Blauwe mede met de kennis en ervaring van Harmen van Doorn 'Innovatie' dus de aandacht geven die het verdient in de keten van maatschappelijk goed doen.
►Het team van De Dikke Blauwe bestaat uit de volgende Experts (23-02-2016):
1. mr. dr. Ineke Koele, DDB-Hoofdredacteur 'Tax & Legal': SELECT-page klik hier;
2. Roderik Bolle, DDB-Hoofdredacteur 'Finance & Governance': SELECT-page klik hier;
3. Peter Scholten MBA, DDB-Hoofdredacteur 'Social Impact: SELECT-page klik hier;
4. Reinier Spruit, DDB-Expert 'Fundraising': SELECT-page klik hier;
5. Harmen van Doorn, DDB-Expert 'Innovatie': SELECT-page klik hier;