DDB Expert Peter Scholten las het boek Duurzaamheid is passé van Hugo Hollander en Carolien Gadella-van Wersch. De auteurs betogen dat duurzaamheid niet langer alleen iets is van hippe startups of multinationals en laten zien hoe ieder bedrijf duurzaamheid kan integreren in de dagelijkse bedrijfsvoering.
Alleen de titel al sprak me meteen aan: een beetje provocatief is vaak aantrekkelijk. Het trekt de aandacht, maar vooral ook: het geeft aan dat we niet genoegzaam achterover kunnen leunen omdat we denken dat we het allemaal al zo goed doen.
Soms kan provocatief echter ook vervallen in cynisme, klagen en mopperen, en weinig opbouwends toevoegen. Zo niet dit boek: behalve de provocerende titel is het boek vooral opbouwend, positief, inspirerend en voegt het ook (eindelijk!) weer eens iets toe in het denken over sociaal ondernemen en duurzaamheid.
Op basis van acht ‘ingrediënten’ beschrijven Hollander en Gadella-van Wersch die thema’s, die volgens hen noodzakelijk zijn om tot duurzame, toekomstbestendige bedrijven te komen. Daar zitten natuurlijk altijd een paar voorspelbare ingrediënten bij, zoals ondernemerschap, businessmodel en maatschappelijke waardecreatie, maar de thema’s worden minder voorspelbaar ingevuld, en voorzien van eigentijdse voorbeelden en interviews. Andere ingrediënten die worden voorgesteld zijn: purpose, samenwerken & delen, systeemverandering, clickfactor en circulariteit. Misschien niet allemaal nieuw, maar wel in hun samenhang, frisse voorbeelden en niet alleen met de ‘usual suspects’.
Kortom, het is een leesbaar, praktisch boek, met ook voor de traditionele sociaal ondernemer nog genoeg nieuwe en inspirerende stukken. En voorzien van het kwaliteitslabel ‘100% window-dressing’; dus altijd goed!
ISBN 978 90 470 1063 0, uitgeverij Business Contact.
Recensie