De opzet van de campagne is mede geïnspireerd door de zeer succesvolle, Engelse ‘Remember a charity-campagne'. De campagne - die zich vooral richt op ‘babyboomers’ - wil in eerste instantie het geven aan een goed doel als onderdeel van de nalatenschap bespreekbaar maken. Aansluiting bij de campagne staat (alleen) open voor door het CBF erkende organisaties. Meer dan zeventig organisaties hebben al toegezegd te willen deelnemen.
Nalaten
►Gratis 'Snapshot Rapport' opvragen
Het nalatenschappenonderzoek is in opdracht van 11 goede doelen uitgevoerd. Een samenvatting daarvan is beschikbaar voor niet-deelnemers. Dit zogenaamde ‘snapshot report’ is vanaf vandaag op aanvraag beschikbaar via arjen@arjenvanketel.nl
Erkende goede doelen kunnen voor meer informatie contact opnemen met Marjolein Blank van de Dierenbescherming of Camille Boyer van KWF Kankerbestrijding.
►Bronnen: Arjen van Ketel, CBF
Babyboomers centraal in nieuwe collectieve nalaten-campagne
14 december 2016
Nieuws | Edwin Venema | Nalaten
Een groot aantal goededoelenorganisaties wil een gemeenschappelijk 'babyboomer-campagne' gaan voeren om het opnemen van een goed doel in een testament te stimuleren. Voor de campagne is mimimaal drie jaar uitgetrokken. Er hebben zich inmiddels al zo'n zeventig doelen aangemeld.
De opzet van de campagne is mede geïnspireerd door de zeer succesvolle, Engelse ‘Remember a charity-campagne'. De campagne - die zich vooral richt op ‘babyboomers’ - wil in eerste instantie het geven aan een goed doel als onderdeel van de nalatenschap bespreekbaar maken. Aansluiting bij de campagne staat (alleen) open voor door het CBF erkende organisaties. Meer dan zeventig organisaties hebben al toegezegd te willen deelnemen.
De opzet van de campagne is mede geïnspireerd door de zeer succesvolle, Engelse ‘Remember a charity-campagne'. De campagne - die zich vooral richt op ‘babyboomers’ - wil in eerste instantie het geven aan een goed doel als onderdeel van de nalatenschap bespreekbaar maken. Aansluiting bij de campagne staat (alleen) open voor door het CBF erkende organisaties. Meer dan zeventig organisaties hebben al toegezegd te willen deelnemen.
Onderzoek naar 50-plussers
In aanvulling op de analyse van de nalatenschappen-inkomsten van goede doelen, voerden de onderzoekers ook een donateursenquête uit naar gedrag en houding ten opzichte van het maken van testamenten en goede doelen. Van Ketel: 'Dit onderzoek onder duizend Nederlandse 50-plussers werd gelijktijdig in het Verenigd Koninkrijk uitgevoerd waardoor we de twee landen goed konden vergelijken. Het onderzoek laat zien dat 7% van de Nederlandse 50-plussers al een testament heeft met een goed doel daarin en dat nog eens 14 % open staat voor het idee om dit te gaan doen.'Babyboomers zijn ontvankelijker
Net als in het VK zijn ook in Nederland mensen zonder kinderen een erg belangrijke doelgroep voor nalatenschappenwervers. In deze groep bleek men veel vaker te willen nalaten aan goede doelen. Opvallend is dat babyboomers meer open staan voor het idee van geven via het testament dan de mensen geboren voor 1945.Nu reeds benaderen
Van Ketel: 'Het onderzoek laat zien dat het maken van een testament in Nederland meestal vrij laat in het leven plaats vindt en dat daarom de 70-plus groep nu over het maken van een testament benaderd dient te worden. Communicatie met babyboomers zou zich moeten focussen op algemene communicatie over het nalaten aan goede doelen, om zo het idee voor later te laten groeien.'Het nalatenschappenonderzoek is in opdracht van 11 goede doelen uitgevoerd. Een samenvatting daarvan is beschikbaar voor niet-deelnemers. Dit zogenaamde ‘snapshot report’ is vanaf vandaag op aanvraag beschikbaar via arjen@arjenvanketel.nl
Erkende goede doelen kunnen voor meer informatie contact opnemen met Marjolein Blank van de Dierenbescherming of Camille Boyer van KWF Kankerbestrijding.
►Bronnen: Arjen van Ketel, CBF