Let op je verschijning
Inspirerend waren de sessies absoluut. De beste tips krijg je echter buiten de sessies om. Zo fluisterde Gail Perry* me toe tijdens de ‘Insiders Fundraisers Gurus’-borrel, dat het vaak de kleine dingen zijn die het verschil maken in contact met major donors. Luisteren is natuurlijk heel belangrijk, maar let vooral ook op je verschijning. Voorkom spraakwatervallen, wees een geïnteresseerde gesprekspartner, vermijd zichtbare decolletés en vooral: zorg dat je er niet aantrekkelijker uitziet dan de vrouw van de donor: ‘Never look prettier than your donor’s wife’. Zij kan het zomaar zijn die over de knip gaat. Houd haar te vriend. Toch handig om even bij stil te staan, zeker gezien het grote aantal vrouwelijke relatiemanagers dat de Nederlandse non-profitsector kent.

‘Van de vele sessies die ik bezocht heb, zijn er twee me het meest bijgebleven’, zegt Angelique van Oversteeg (foto), relatiemanager bij Simavi. ‘De eerste ging over crowdfunding en hoe je dit kunt inzetten om nieuwe leads voor grote giftenwerving te krijgen. Om hierin succesvol te zijn, gaat het niet alleen om de crowdfunding zelf, maar vooral om het relatiemanagement na afloop van de actie. Zet een goede stewardshipstrategie op om de beste gevers blijvend te binden. Zie hen als ambassadeurs en laat ze onderdeel uitmaken van de stappen binnen je moves management voor grote gevers.’
‘De andere sessie ging over vermogensfondsen. Wat ik interessant vond, is dat de sprekers deze niet als een homogene groep zagen. Ze onderscheidden segmenten, met elk een eigen benadering. Denk aan family foundations, legacy foundations, ‘old economy donors’, et cetera. Wil je succesvol zijn bij een family foundation? Kies dan voor een netwerkbenadering. Leer mensen in het bestuur kennen. Interessant inzicht: ongeacht het segment, dien niet zomaar een aanvraag in. Stel je altijd eerst even persoonlijk voor. Benoem waar je raakvlakken ziet tussen hun en jouw organisatie. Leer uit dat gesprek of en hoe je het beste je aanvraag kunt indienen. De moraal van het congres is voor mij: relatiemanagement is echt essentieel. Luister naar je donateurs en blijf met ze in contact.’
Geen geld vragen
‘De sessie Relationship Fundraising 3.0 van Adrian Sargeant heeft me erg geïnspireerd’
