Recent VU-onderzoek lijkt aan te geven dat de Geefwet zijn werk aan het doen is: huishoudens geven meer aan cultuur en de culturele instellingen zelf zijn ondernemender in houding en gedrag. Hierdoor lijkt er meer balans te komen in de inkomsten uit subsidies (overheid) en sponsoring (bedrijfsleven) en filantropie (giften en nalatenschappen). Kan de vlag uit? Kunnen we de cultuurpolonaise instarten? Helaas. De effecten worden vertekend door de grote instellingen: die zijn veel succesvoller in werving en sponsoring dan de 'kleintjes'. Hierdoor dreigt het zogenoemde Mathheüs-effect: de rijken worden rijker en de armen worden armer in cultuurland. Au.
DDB Expert Peter Scholten las het boek Duurzaamheid is passé van Hugo Hollander en Carolien Gadella-...
De fondsenwervende wereld is in beweging. Vanuit Groot-Brittannië (waar in 2015 een verwoestende ima...
Nederland heeft er weer een goede doelenloterij bij. De Kansspel Autoriteit (Ksa) heeft een meerjari...
Op 3 oktober 2014 is het eerste bericht over de opening van een Community Life Center te vinden op de website van Philips: een nieuwe eerstelijns zorg- en gemeenschapscentrum. Philips wil zich hiermee inzetten voor verbetering van de toegankelijkheid van hoogwaardige eerstelijnszorg en het verlagen van moeder- en babysterfte in sub-Sahara Afrika. De bedoeling was om het concept op het hele continent te introduceren. Maar wat is daarvan terechtgekomen? Henk van Stokkom duikt erin.
Uitgever Lenthe heeft afgelopen dinsdag niet alleen haar jaarlijkse, 600 pagina’s tellende nieuwe ja...
Voor iedereen die de bruisende vernissage van jaargids De Dikke Blauwe4 en huldiging van Prinses Lau...