Kunt u deze e-mail niet goed lezen? Klik dan hier.
 

Nieuwsbrief
NR: 21

15-06-17

 
 
DE DIKKE BLAUWE
in Ontwikkelings samenwerking
Opinie
Elke bestuurder een missionaris Elke bestuurder een missionaris

Elke bestuurder een missionaris

15 juni 2017

Er zijn beslist sexier onderwerpen in het Land van Goed Doen, maar die zijn misschien minder ingrijpend dan het onderwerp van onze Topstory deze week. Bedrijfskundige en historicus Frans-Joseph Simons deed onderzoek naar het fenomeen van ‘missiedrift’ onder Particuliere Initiatieven (kleinere organisaties in de ontwikkelingshulp): veel PI’s verliezen gaandeweg hun oorspronkelijke missie uit het oog. De missie raakt als het ware ‘op drift’. Missiedrift is echt niet alleen een probleem van kleinere organisaties. Ook de grote hebben er mee te maken. Dat sluipende proces lijkt verdacht veel op het verhaal van de kikker die langzaam gekookt wordt in een pan met water.


Lees verder >>>

 
 
COLUMNS & EXPERTS


Civicus luidt noodklok: civil society vrijwel overal onder druk

Vrijwel overal ter wereld is de civil society het afgelopen jaar onder grotere druk komen te staan....


Nieuwe regelgeving: goede doelen worstelen met databeveiliging

De nieuwe Europese regelgeving voor databeveiliging betekent een grote uitdaging voor goede doelen....

Van Links naar rechts: Diana van Maasdijk CEO & Co-Founder Equileap; Jean Claude Le Grand (L'Oréal); Jo Andrews Co-founder Equileap en Director of Social Impact. Fotograaf: Annette van Citters.

Equileap lanceert als eerste mondiale index voor gendergelijkheid

Het Franse bedrijf L’Oreal kreeg gisteren in Amsterdam de eerste Equileap Award voor gendergelijkhe...

 
NIEUWS

Van veel organisaties raakt de missie goeddoenenderwijs eens op drift.

Missies op drift: een kwestie van kiezen

door Kirsten Karmiggelt | 15 juni 2017
Veel organisaties verliezen gaandeweg hun oorspronkelijke missie uit het oog. De missie raakt als he...


 
Activiste Zohra Moosa volgt McIntyre op bij Mama Cash

13 juni 2017

 
Vluchtelingenwerk verrast door ‘nee’ Jesse Klaver

12 juni 2017

 
Forbes: ‘Trumps staken geld voor kinderkankerfonds in eigen zak’

12 juni 2017

 
Directeur Rudolphie vertrekt eind 2017 bij KWF Kankerbestrijding

9 juni 2017
 
 
 
COLUMN

Publiek bereiken? Doe-het-zelf!

Geen transparantie, maar vooruitgang: vertel het zélf

door Mirjam Vossen

Het sectorbrede initiatief van de nieuwe Impact Challenge kan helpen het vertrouwen in ontwikkelingssamenwerking terug te winnen. Maar laat die taak in godsnaam niet over aan de media. Vraag eens aan een willekeurige Nederlander of hij denkt dat ontwikkelingssamenwerking helpt. Grote kans dat deze persoon zijn handen vol twijfel ten hemel heft: hij weet het niet. Hij hoopt natuurlijk van wel, maar hij weet het niet. Er is immers alweer honger in de hoorn van Afrika. Natuurlijk blijft hij geven. Je moet immers blijven proberen. Maar of het echt iets uithaalt? 

 
 
 
FEATURED

De Dikke Blauwe4

De Dikke Blauwe4

Het alweer vierde opeenvolgende journalistieke jaarboek over doneren & sociaal investeren in Nederla...

Nooit meer filantropienieuws missen: DDB Daily is gratis

Vanaf nu ook dagelijks de Dikke Blauwe in de mailbox!

Vanaf vandaag is er werkelijk geen enkel excuus meer om iets te missen in de sector. Wij presenteren...

 
MEER DDB INFORMATIE

Contact DDB Klantenservice: klik hier.
Social Social Social Social

Word lid | DDB Magazine | DDB Duizend | Partner worden | Boeken | Colofon
 .
 


Raadpleeg ook onze andere nieuwsbrieven >