Het kwam niet als een schok dat PWC vorige week aankondigde om na de dertiende editie een punt te zetten achter de Transparant Prijs. Het werd steeds duidelijker dat deze jaarlijkse prijs voor het beste goededoelenjaarverslag over zijn hoogtepunt heen was. Het aantal deelnemers liep gestaag terug, het gemiddelde rapportcijfer bleef hangen rond de 6,7, evenals het gemiddelde aantal pagina’s (70). De poging om de steven te wenden van het klassieke dode bomenproduct uit de beginperiode (2004), naar meer online en meer verslaggeving op impact dan op output, en de introductie van hippe social enterprises, kwam waarschijnlijk te laat en was te halfslachtig. Tijd om de balans op te maken. Voor wie was die prijs eigenlijk nuttig?
Lieve Peter en Patricia van Amref Flying Doctors, Dank voor de knappe brief die jullie me vorige wee...
Het bestrijden van fraude is een topprioriteit van de overheid. Zo was de opluchting groot toen de o...
In het Land van Goed Doen is slechts een kleine voorhoede van organisaties bewust bezig met een nieu...
Op donderdag 13 april jongstleden organiseerden de Universiteit van Leiden en de provincies Brabant en Zuid-Holland in Den Haag een grote bijeenkomst over Financieren in Netwerken. Eén van de onderwerpen was ‘meten is weten: (maatschappelijke) impact van het netwerk’. Dat leek me wel wat, dus ik naar Den Haag. En zoals me wel vaker overkomt met congressen… dat viel wat tegen. In de inleiding viel nog iets te lezen over crowdfunding en werd gerept over ‘social impact bonds’, maar dat was het wel weer…
De geefbereidheid in Nederland neemt af, aldus het onderzoek Geven in Nederland 2017. Donateurs op v...
Geven in Nederland 2017 werd op 20 april gelanceerd en bevat gegevens en analyses van het geefjaar 2...