Nederland heeft een uniek exportproduct: Geven in Nederland. Er is geen enkel ander land op deze planeet dat zijn private geefgedrag zo goed in kaart heeft als gebracht als het onze. Ook filantropiemekka de VS niet (Giving USA). Al meer dan twintig jaar brengen de onderzoekers van het Centrum voor Filantropische Studies (VU) in beeld hoe en hoeveel huishoudens, fondsen, bedrijven, loterijen en vrijwilligers geven voor de goede zaak. Geven in Nederland stond model voor een Europees onderzoek dat nu verkrijgbaar is en het predikaat ‘huzarenstuk’ beslist verdient: Giving in Europe (GIE).
Het studierapport ‘Giving in Europe’ komt voort uit ERNOP: een samenwerking van meer dan 200 wetensc...
De goede doelensector heeft zich de laatste jaren te veel laten leiden door technische zaken, zoals...
Eerder schreef ik voor De Dikke Blauwe over de kansen die er liggen bij private financiers. Toch vie...
Alpe d’HuZes zette de trend: samen in beweging komen om het Goede Doel te steunen. Dit mooie en vernieuwende initiatief werd al snel gevolgd (gekopieerd?), door tal van evenementen, die ook naam zijn gaan maken, zoals de Amsterdam City Swim (Stichting ALS) en HomeRide (Ronald McDonald Kinderfonds). Het succes van deze sportieve evenementen? In ‘CDA-achtige taal’: verbinding. Connectie tussen niet alléén het maatschappelijke doel en de deelnemer, maar ook én vooral tussen deelnemers onderling.
Gisteren officieel gelanceerd en nu te bestellen bij uitgever social enterprise Lenthe: het nieuwe b...
Noteer vast in uw agenda: donderdag 20 april, Vernissage ‘Geven in Nederland 2017’ op ‘De Dag van de...