Dr. Frank Hubers promoveerde begin dit jaar op onderzoek naar filantropie. Hij stelde twee fundamentele vragen: 'Waarom geven mensen?' en 'Wat is de impact van hun giften?'. Door empirisch onderzoek probeerde Hubers de relatie tussen emotie en geefgedrag te achterhalen. Daarvoor zoomt hij in op een door de econoom James Andreoni gemunt begrip: onzuiver altruïsme. Populair vertaald: door te geven voel je je een beter mens. Het lijkt op altruïsme, maar is het niet. Je geeft omdat je geen schuldgevoel wilt. Volgens die theorie is het dus gunstig voor goede doelenorganisaties om je een schuldgevoel aan te praten.
Vorige week was het weer eens zover: een groepje ambtenaren - hoofdzakelijk afko...
WC-rollen lijken een onwaarschijnlijke metafoor voor effectieve filantropie. Maa...
Op 15 september aanstaande houdt Fondsenwerving Webinars in samenwerking met het...
Sylvia Borren (1950) neemt in september afscheid als directeur van Greenpeace. Ze kan terugkijken op...
Hij is er weer: De Dikke Blauwe jaargids, de jaarlijkse ‘state of the union’ voor iedereen die actie...
Jarenlang heb ik me vol overgave ingezet voor meer transparantie in onze branche. Gelukkig was ik zeker niet de enige en de missie is geslaagd. Je kunt met enige zelfverzekerdheid poneren, dat de goede doelensector wel eens een van de meest transparante ‘bedrijfstakken’ van ons land zou kunnen zijn. Dat mag ook weleens gezegd worden! Zou overigens een mooi statement zijn voor Jan van Berkel (de kersverse voorzitter van Goede Doelen Nederland), in zijn komende media-optredens. Een statement dat afscheid neemt van de ‘sorry-dat-we-bestaan-uitstraling’ die onze wereld nog steeds met zich meedraagt. Lees verder >>>