Een prachtig interview in NRC met ict-ondernemer Ernst Nijkerk als ‘filantroop’. Het is een textbook voorbeeld van de dilemma’s die je als moderne grootgever hebt en het is ook een portret van ‘typisch Nederlandse filantropie’. Dat laatste slaat vooral op de eigenschap hier te lande om het liefst helemaal uit beeld te blijven en je niet te laten voorstaan op je maatschappelijke vrijgevigheid. De hemel en het aardse Nederland verbieden dat je, zoals in de VS (waar Nijkerk als ondernemer veel komt), je naam in marmer gebeiteld wilt hebben of vermeld op een bord langs de snelweg (‘This part of the highway was donated by...’).
Cijfers zijn irritant. Ze dwingen je anders naar de werkelijkheid te kijken dan je intuïtie je ingee...
Maybe you’ve been practicing philanthropy for a while and you’ve mastered the basics — the essential...
Hoe faciliteren bedrijven hun werknemers in het doen van vrijwilligerswerk? En wat kunnen bedrijven...
‘De moderne mecenas wil meepraten in de cultuursector’ kopte de Azijnbode onlangs. Graag wil ik deze nieuwste trend in het Land van Goed Doen kort met u bespreken. Het hoeft niet lang te duren.
Claire van Teunenbroek werkt als promovendus voor het Centrum van Filantropische Studies bij de Vrij...
Nudging is een bekend begrip in de marketingwereld, bijvoorbeeld om het geven voor goede doelen te s...
‘Het is raar om anderen om een gift te vragen als je zelf niets doet,’ vindt Maya Meijer-Bergmans, c...
Goede doelen en fondsenwervende non-profits die op zoek zijn naar nieuwe directie- of bestuursleden...
Op donderdag 6 juni vindt de jaarlijkse Dag van de Filantropie op de Vrije Universiteit plaats. U ku...