De dynamiek en branchevervaging in de wereld van doneren & sociaal investeren is op dit moment zo groot, dat het niet altijd meevalt om gebeurtenissen te duiden: is het een trend met toekomst of een hype? Veel noviteiten worden luidruchtig als hip & hot gepresenteerd, terwijl nog volstrekt onduidelijk is wat je ermee kunt of iets ook positieve effecten gaat sorteren. Een mooi voorbeeld daarvan was vorige week het eerste 'Nationale Congres' rond Health Impact Bonds in Amsterdam, waar ook onze hoofdredacteur 'Social Impact' Peter Scholten aanwezig was. In de sociale sector wordt sinds kort geëxperimenteerd met deze hybride, maatschappelijke investeringsvorm en nu wil de gezondheidszorg ook. Het was echter genant om te zien hoe vier duurbetaalde Ernst & Young consultants zich volledig aan het onderwerp vertilden en baarlijke nonsens over impactmeting debiteerden. Met als veilige dooddoener dat alles ook zo 'complex' is. Ja, dûh!
Het redactieteam van De Dikke Blauwe is de afgelopen week verder versterkt met t...
Als DDB-expert scan en scout ik voortdurend naar hot topics en opzienbarende blo...
Met klinkende namen en investeerders vond op 15 februari het Nationaal congres H...
Hoofdredacteur Charles Groenhuijsen interviewt voor DDB TV regelmatig leiders uit onze civil society...
Natuurmonumenten beschermt natuurgebieden, waardevolle landschappen en cultureel erfgoed. Door stukk...
Goede doelen zouden hun creatief-activistische kant meer moeten ontdekken. Dus niet aktivisties zoals Greenpeace. De voorspelbaarheid van die organisatie is intussen legendarisch. Multinationals staan tegenwoordig al klaar met trappetjes en extra sloten om de Greenpeace-medewerkers in hun benarde positie te helpen. Daar blijven die actvisten dan - door iedereen vorstelijk genegeerd - een weekje of wat versterven, zoals wild dat na de jacht wordt opgehangen. Niemand die zich er nog druk om maakt. Maar dan Wakker Dier. Dat opent de frontale aanval op MacDonald’s met een ludieke televisiereclame waarin aandacht wordt gevraagd voor het dierenleed dat schuilgaat achter de productie van plofkippen. Die worden gebruikt in allerlei MacDonald’s producten, zoals de gecremeerde steunzolen (hamburgers) en gefrituurde taai-taai (nuggets). Lees verder >>>