Kunt u deze e-mail niet goed lezen? Klik dan hier.
 

Nieuwsbrief
NR: 7

25-02-16

 
 
COLUMN
in (Social) Impact
Opinie
In 2015 ging slechts 5% van de 128 miljoen euro gecrowdfunde donaties naar goede doelen... In 2015 ging slechts 5% van de 128 miljoen euro gecrowdfunde donaties naar goede doelen...

Kanaries

24 februari 2016

De dynamiek en branchevervaging in de wereld van doneren & sociaal investeren is op dit moment zo groot, dat het niet altijd meevalt om gebeurtenissen te duiden: is het een trend met toekomst of een hype? Veel noviteiten worden luidruchtig als hip & hot gepresenteerd, terwijl nog volstrekt onduidelijk is wat je ermee kunt of iets ook positieve effecten gaat sorteren. Een mooi voorbeeld daarvan was vorige week het eerste 'Nationale Congres' rond Health Impact Bonds in Amsterdam, waar ook onze hoofdredacteur 'Social Impact' Peter Scholten aanwezig was. In de sociale sector wordt sinds kort geëxperimenteerd met deze hybride, maatschappelijke investeringsvorm en nu wil de gezondheidszorg ook. Het was echter genant om te zien hoe vier duurbetaalde Ernst & Young consultants zich volledig aan het onderwerp vertilden en baarlijke nonsens over impactmeting debiteerden. Met als veilige dooddoener dat alles ook zo 'complex' is. Ja, dûh!


Lees verder >>>

 
UIT DE MEDIA

Goede doelen pakten slechts 5% van alle crowdfunding in 2015...

Crowdfunding: hoe goede doelen de boot missen

door Kirsten Karmiggelt | 24 februari 2016
In 2015 werd met crowdfunding 128 miljoen euro opgehaald. Een verdubbeling ten opzichte van 2014. Fe...

Beweringen van de Telegraaf zijn aantoonbaar onjuist
 
Goede doelen pareren aanval Telegraaf

19 februari 2016
Tony Martignette van The Chronicle praat met Jonah Halper en Yocheved Sidof over wat te doen als er een major donor wegloopt.
 
Slecht nieuws, toch goede relatie met je major donor

21 februari 2016
De Verspillingsfabriek verwerkt voedselresten tot tomatensoep
 
De Verspillingsfabriek: sociaal ondernemer slaat bruggen

23 februari 2016
Felix Oldenburg: Disruptie van markten begint vaak bij sociale ondernemers
 
Webinar: hoe sociale ondernemers markten openbreken

23 februari 2016
 
 
EXPERT NEWS

Reinier Spruit (links) en Harmen van Doorn: nieuwe DDB-experts voor 'Fundraising' en 'Innovatie'
DDB versterkt: Experts Spruit en Van Doorn
door Edwin Venema

Het redactieteam van De Dikke Blauwe is de afgelopen week verder versterkt met t...

 
WOW moments hoeven niet alleen over grote dingen te gaan.
Reiniers Must Read: de (niet) WOW-momenten
door Reinier Spruit

Als DDB-expert scan en scout ik voortdurend naar hot topics en opzienbarende blo...

 
'Als we het niveau van de adviseurs als maat van de HIB nemen, dan kunnen we er beter (nog) maar niet aan beginnen.'
Health Impact Bonds: een genante, valse start
door Peter Scholten

Met klinkende namen en investeerders vond op 15 februari het Nationaal congres H...

 
MAJOR DONORS

Bart Hartman: altijd impact centraal.

Bart Hartman: ondernemen met social impact voorop

Hoofdredacteur Charles Groenhuijsen interviewt voor DDB TV regelmatig leiders uit onze civil society...

FEATURED

Natuuurbescherming met Natuurmonumenten

Paspoort Natuurmonumenten: Natuurbescherming in Nederland. Samen met u.

Natuurmonumenten beschermt natuurgebieden, waardevolle landschappen en cultureel erfgoed. Door stukk...

 
 
COLUMN | OPINIE

Spaar ze allemaal.

Onvoorspelbaar een keer wees!

door Ir. H(an) A. Schuringa jr.

Goede doelen zouden hun creatief-activistische kant meer moeten ontdekken. Dus niet aktivisties zoals Greenpeace. De voorspelbaarheid van die organisatie is intussen legendarisch. Multinationals staan tegenwoordig al klaar met trappetjes en extra sloten om de Greenpeace-medewerkers in hun benarde positie te helpen. Daar blijven die actvisten dan - door iedereen vorstelijk genegeerd - een weekje of wat versterven, zoals wild dat na de jacht wordt opgehangen. Niemand die zich er nog druk om maakt. Maar dan Wakker Dier. Dat opent de frontale aanval op MacDonald’s met een ludieke televisiereclame waarin aandacht wordt gevraagd voor het dierenleed dat schuilgaat achter de productie van plofkippen. Die worden gebruikt in allerlei MacDonald’s producten, zoals de gecremeerde steunzolen (hamburgers) en gefrituurde taai-taai (nuggets).

Lees verder >>>

 
MEER DDB INFORMATIE

DDB Paspoort aanvragen: klik hier.
Contact DDB Klantenservice: klik hier.
Social Social Social Social

Gratis abonnement | DDB Gids | DDB TV | Lenthe | Boeken | Colofon
 


Raadpleeg ook onze andere nieuwsbrieven >