Afgelopen donderdag presenteerden we het eerste nummer van The Fundraiser Magazine, het nieuwe tijdschrift voor fondsenwervers en marketeers. Eén van de hoofdonderwerpen daarin is reputatieschade. Aanleiding was het misbruik door medewerkers van Oxfam en andere hulporganisaties. Vorige week barstte een nieuw schandaal los: persoonlijke gegevens van miljoenen Facebook-gebruikers blijken zonder hun toestemming gebruikt door een Britse pr-firma die kiezers wilde beïnvloeden. Dit gebeurde tijdens de verkiezingscampagne van Donald Trump en de Brexit-campagne.
Oprichter Mark Zuckerberg van Facebook hield zich aanvankelijk stil, hoewel hij al jaren van dit illegale datagebruik blijkt te weten. Terwijl excuses uitbleven in een verklaring op Facebook, sprak Zuckerberg later in een CNN-interview van een ‘enorme vertrouwensbreuk’. In een bijzin raffelde hij af: ‘het spijt me zeer dat het is gebeurd’.
Wie het fragment op YouTube bekijkt, ziet een man die een stroom aan rationale argumenten aanvoert - duidelijk ingestudeerd - maar weinig schuldbewust oogt. Hij wekt de indruk vooral bang te zijn voor de financiële gevolgen van deze ‘breuk’. Ongetwijfeld heeft hij vele miljoenen verdiend met de verkoop van privé-data. Wèg vertrouwen. De beurskoers van Facebook viel terug met tien procent en gebruikers startten de actie #deletefacebook. De tijd zal leren hoe schadelijk dit is voor het sociale platform.
Terwijl Zuckerbergs hoofd op het hakblok ligt vanwege zijn misbruik van ons vertrouwen, verscheen tegelijk een man ten tonele die ons geloof in de mensheid weer wat herstelde. Het is voetballer Lennart Thy, die onlangs stamcellen doneerde voor een hem onbekende leukemie-patiënt. Hij speelt een paar weken niet voor VVV om te herstellen van de ingreep en zegt daarover: ‘Dit is veel belangrijker dan voetbal’.
Zijn gebaar kreeg onverwacht steun van supporters, niet alleen van zijn eigen club maar ook die van de tegenstander. In vrijwel alle stadions werd geapplaudiseerd en kreeg de afwezige Thy een staande ovatie. Op T-shirts werd opgeroepen zijn voorbeeld te volgen: ‘Volg Lennart. word stamceldonor’.
Voetbal en moraliteit- wie had dat gedacht? Kennelijk voelt iedereen de oprechtheid van een belangeloze gift en heeft daar waardering voor. Do the right thing spreekt meer mensen aan dan we weleens denken in het goede doelen-wereldje. In navolging van Thy’s gift hebben inmiddels honderden mensen zich gemeld om zelf stamcellen te doneren.
We geven primair uit emotie, blijkt weer eens. En een aansprekend voorbeeld werkt veel effectiever dan welk rationeel argument dan ook. Die les moet Mark Zuckerberg kennelijk nog leren. Vertrouwen is moeilijk te winnen en snel verloren. En juist vertrouwen is de voorwaarde voor elke gift.
►ps: Heb je nog geen exemplaar van het gedrukte The Fundraiser Magazine met daarin het artikel over reputatieschade, of ken je iemand die daarin geinteresseerd is? Vraag dan een proef-nummer/abonnement aan: klik hier
Fondsenwerving