Amnesty International, Vereniging van Nederlandse Voedselbanken en Nicolaas G. Pierson Foundation zijn de winnaars van de Vakjuryprijzen van de NRC Charity Awards 2015. Daarnaast heeft de vakjury een extra prijs uitgereikt, namelijk een eervolle vermelding voor Vluchtelingenwerk Nederland. De Publieksprijzen gaan naar Wereld Natuur Fonds, Stichting Bont voor Dieren en Stichting Duchenne Parent Project. Zowel de vakjury- als de publieksprijzen bestaan uit advertentieruimte ter waarde van €75.000,- bruto mediawaarde in NRC Handelsblad, nrc.next of NRC Weekend.
De afgelopen vier maanden gingen zowel de jury als het publiek op zoek naar de mooiste, de meest duidelijke of meest indrukwekkende advertentie van goede doelen in Nederland. Een vakjury bestaande uit Peter Vandermeersch, Astrid Prummel (Hoofdredacteur Adformatie), Pim Gerrits (Creatief Directeur Lemz) en Edward de Ridder (Eigenaar NOISE) selecteerden 24 goede doelen die in aanmerking kwamen voor de vakjury- of publieksprijs. Op één van deze 24 uitingen kon het publiek stemmen.
De vakjury beoordeelden de advertenties op vormgeving, het gebruik van beeld en de kracht van de boodschap. Vandermeersch: ‘De winnaars die wij als vakjury hebben geselecteerd, trokken direct visueel de aandacht. En daarnaast sluiten bij deze uitingen tekst en beeld op elkaar aan.’
De publieksprijzen werden uitgereikt aan de goede doelen die volgens het publiek de meest indrukwekkende advertentie instuurde. In totaal zijn er 56.528 stemmen uitgebracht.
Goede doelen