Het ene onderzoek is het andere niet. Nederlanders behoren tot de gelukkigste mensen ter wereld, maar diezelfde Nederlander is volgens weer ander onderzoek zorgelijk gestemd over de toekomst. Terwijl de werkloosheid in tijden niet zó laag is geweest, vrezen we dat veel mensen snel hun baan zullen verliezen. We consumeren meer dan ooit tevoren, maar onder invloed van de kredietcrisis en de bijbehorende beursmalaise staat het consumentenvertrouwen onder druk.
Is de filantropische sector nu ook aan de beurt? De laatste meting van het Donateurspanel lijkt erop te wijzen. Het geefklimaat is aan het verslechteren. Slechts 40% van de respondenten beloont de communicatie van goede doelen met een voldoende. Een aanzienlijke daling. En zo staan meer seinen op rood.
Er waait onmiskenbaar een pessimistische wind door Nederland. Want ook het vertrouwen in overheid en media daalt gestaag. Eén ding is duidelijk: donateurs zijn net als andere consumenten. Betekent dit dat een geefrecessie niet langer uitgesloten is, waar de filantropische giften de laatste jaren alleen maar stegen en de sector tot dusver de dans leek te ontspringen? Zijn we dan toch een land van zeurpieten en zwartkijkers geworden? Het zou slecht nieuws zijn voor een sector die het moet hebben van vertrouwen, betrokkenheid en geloof in een betere wereld.
Wetenschap & Onderzoek