AMSTELVEEN (1 maart) - Op 1 maart is heeft Stichting Postfilter haar nieuwe website in gebruik genomen. Stichting Postfilter is een zelfreguleringsinitiatief van meerdere brancheorganisaties, waaronder de VFI.
'Postfilter' richt zich op consumenten, bedrijven en maatschappelijke organisaties in Nederland. Voor consumenten biedt het de mogelijkheid om de contactgegevens kosteloos te laten opnemen in het Post Register. Hiermee kunnen ze aangeven dat ze geen ongevraagde geadresseerde reclamepost meer wensen te ontvangen. hetzij van individuele organmisaties, hetzij van bepaalde groepen organisaties - waaronder ook goede doelen. Ook biedt het filter de mogelijkheid om de contactgegevens van een overleden persoon kosteloos te blokkeren in het Nationaal Overledenen Register. Het doel hiervan is te voorkomen dat nabestaanden nog ongevraagde geadresseerde reclamepost ontvangen op naam van de overledene.
Geadresseerde reclamepost
Ook bedrijven en maatschappelijke organisaties die ongevraagde geadresseerde reclamepost versturen, krijgen de mogelijkheid om de bestanden te ontdubbelen met het Nationaal Overledenen Register en het Post Registrer. Voor de leden van de aangesloten brancheorganisaties is het gebruik van de diensten van Postfilter kosteloos. Bedrijven die niet zijn aangesloten bij een van de brancheorganisaties kunnen tegen een vergoeding gebruikmaken van de diensten van Postfilter.
Stichting Postfilter is een initiatief van de brancheorganisaties: DDMA, NUV/KVGO, Thuiswinkel.org, VGP, VFI en de Nederlandse postbedrijven (TNT Post, Netwerk VSP, Sandd en Selekt Mail).