De metingen worden synchroon gehouden met de meting van het Nederlandse Donateurspanel. De deelnemende organisaties moeten 1.000 tot 4.000 adressen van donateurs aanleveren. Deze donateurs krijgen een mailtje in de bus, met het verzoek om deel te nemen aan een kort online onderzoekje. Hieruit trekt WWAV vervolgens conclusies over de geefbereidheid van de donateurs van het fonds.
De uitkomsten worden naast de uitkomsten van het Nederlandse Donateurspanel gehouden. Tijdens de decembermeting worden vragen gesteld over het geefklimaat, de geefbereidheid en het imago van goede doelen. Ook worden dit keer vragen gesteld over de effecten van de crisis op het uitgavenpatroon. Wat de geefbereidheid betreft wordt in kaart gebracht welke doelen (en waarom) men zou laten vallen als de economische seinen op rood staan.
In bredere zin wordt de index van het donateursvertrouwen gelegd naast de index van het consumentenvertrouwen van het CBS. In december zal duidelijk worden hoe het donateursvertrouwen zich ontwikkelt in verhouding tot het consumentenvertrouwen.
Fondsen kunnen zich tot 10 november aanmelden.
Zie ook: www.wwav.nl