Workshop: goede doelen en strategische allianties

12 november 2008


Jan Smit, partner bij Boer & Croon, gaf tijdens het ABN AMRO-symposium ‘De toekomst voor blijven' een workshop over het thema strategische allianties. Hij stelde de samenwerking tussen de Avro en musea ten voorbeeld. De aanwezige goede doelen bestuurders hadden echter graag wat meer op de wereld van de fondsen toegesneden handvaten aangereikt gekregen.

 


Smit (zie foto) noemde een aantal redenen om duurzame samenwerkingen aan te gaan: gedeelde kosten, vermeden kosten, minder ruis in de afstemming op de markt, beter benutten van talent, en minder afval en uitval. Daarnaast kunnen met strategische partners nieuwe distributiekanalen worden aangeboord en nieuwe doelgroepen worden bereikt.

 


Onlangs was Smit betrokken bij de ontwikkeling van een nieuwe strategische visie van de Avro. De omroep realiseerde zich dat het een wereld van content bezat die bijvoorbeeld voor de musea interessant kan zijn. In een aantal musea wordt nu Museum TV vertoond, een kanaal dat relevante programma's uit het archief van de Avro uitzendt. De Avro gebruikt de musea als kanaal om aan imagobuilding te kunnen doen en om leden te werven. Voor de musea is de alliantie belangrijk omdat toegevoegde waarde wordt geboden aan bezoekers.

 


Het is een aanpak die een beetje lijkt op de spaaralbums met informatie over dieren die het Wereld Natuur Fonds (WNF) in de COOP-supermarkten aanbiedt. Er wordt content geboden, affiniteit met dieren gekweekt. En er is de mogelijkheid om lid te worden van de Bamboe Club of WNF Rangers.

 


Het voorbeeld van de Avro en de musea was op zich interessant, maar dan vooral voor partijen die zelf op content zitten die ze willen vermarkten. Smit had volgens de aanwezigen net iets meer mogen vertellen over de kansen en valkuilen voor non-profits die strategische allianties met bedrijven willen smeden.