‘Er is zelfs voor het eerst een minister voor Armoedebeleid in Nederland: dat hadden we een aantal jaar geleden ook niet kunnen bedenken.’
PROFIEL DDB
'Noodhulp mag niet van je toevallige postcode afhankelijk zijn.’ Als een spin in het web faciliteert Nathalie Boerebach – sinds 2017 directeur van Stichting Urgente Noden Nederland (SUNN) – een netwerk van 27 noodhulpbureaus, dat ruim 100 gemeenten bedient. Maar Boerebach streeft naar – en werkt onvermoeibaar aan – landelijke dekking.
Bij Aedes – de vereniging van woningcorporaties – zette zij zich negen jaar lang in om armoede, schulden en huisuitzettingen terug te dringen. Daarna volgden diverse bestuurslidmaatschappen, waaronder – nog steeds – bij SAMAH, een stichting die jonge alleenstaande asielzoekers een toekomstperspectief biedt.
Boerebach staat voor vernieuwing in het sociale domein: SUN-noodhulpbureaus zijn een gelijkwaardige publiek-private samenwerking en de kracht van Boerebach ligt nu juist in dat makelen en schakelen, tussen lokale en rijksoverheden, charitatieve vermogensfondsen, corporate foundations en particuliere donoren.
En zij boekt resultaat. Boerebach: ‘Waar gemeenten vijf jaar geleden nog onvoldoende oog hadden voor hun inwoners met urgente noden, nemen zij nu uit eigen beweging contact op om de mogelijkheden met SUNN te verkennen. Er is zelfs voor het eerst een minister voor Armoedebeleid in Nederland: dat hadden we een aantal jaar geleden ook niet kunnen bedenken.’
In ons land schommelt een miljoen huishoudens rond het absolute bestaansminimum. Maar liefst 600.000 huishoudens kampen met problematische schulden. Inflatie, de energiecrisis, corona of simpelweg een combinatie van toevallige, noodlottige privéomstandigheden … allerlei factoren waar mensen zonder enige ‘buffer’ geen enkele invloed op hebben gehad, maar die hen wel steeds verder in een neerwaartse armoedespiraal duwen. Afbetaling van schulden resulteert in onvoldoende leefgeld, dus wordt de afbetaling een maandje overgeslagen en hopla, de schuld stijgt exponentieel.
Zeker, er zijn voorzieningen en regelingen, maar die molens draaien vaak (te) traag, ook wanneer de molenaars absoluut niet onwelwillend zijn. Wanneer niet, niet tijdig of onvoldoende teruggevallen kan worden op gemeentelijke voorzieningen helpen de SUN-noodhulpbureaus. Zij lenigen – op aanvraag van professionals (hulp/dienstverleners) – met een gift of een renteloze lening de acute nood, als het moet binnen 24 uur.
Dat betekent dat een kind de door school vereiste laptop inderdaad heeft, dat een kapotte boiler gerepareerd kan worden zodat er weer warm water is, dat de kinderkamer eindelijk vloerbedekking krijgt en dat de keuze tussen ‘eating’ of ‘heating’ even niet gemaakt hoeft te worden. De impact van een SUN-gift is enorm: het haalt mensen vaak van de rand van een ravijn. Het biedt ademruimte.
Zie: www.sunnederland.nl