‘Duurzaamheid lijkt zijn ware betekenis te hebben verloren. Zolang producenten in armoede leven en de aarde wordt uitgewoond is er nog een lange weg te gaan.’
PROFIEL DDB:
De makers van De Dikke Blauwe worden als BBB-ers – Buitengewoon Bewuste Boodschappenkopers – soms horendol van al die duurzaamheidsclaims in de wondere wereld van retail. ‘Hoopgevend’, zegt u? Of een slim op de actualiteit inspelende marketingtool? En op het label van dat leuke T-shirt staat wel dat het gemaakt is van biokatoen, maar is het door kindervingertjes in elkaar genaaid? Geen idee. ‘Duurzaamheid lijkt zijn ware betekenis te hebben verloren. Zolang producenten in armoede leven en de aarde wordt uitgewoond is er nog een lange weg te gaan. Wij willen duurzame productie terug in handen geven van de producenten.
Productie en consumptie met respect voor mensen, de aarde en een eerlijk aandeel voor iedereen’, aldus Heske Verburg, sinds 2016 de bevlogen directeur van Solidaridad Europa. Bij Solidaridad – de wereldwijde netwerkorganisatie die zich richt op een inclusieve, duurzame economie – zien ze de dagelijkse praktijk: honderden miljoenen boeren, mijnwerkers en arbeiders leven nog steeds in armoede. En zij krijgen ook nog eens de hardste klappen door de opwarming van het klimaat. Wereldwijd groeit de ongelijkheid.
Verburg is primair verantwoordelijk voor alle activiteiten van Solidaridad in Europa, waarbij de nadruk ligt op de samenwerking met het bedrijfsleven, overheden en donoren. Ze kent het klappen van de zweep: haar carrière startte bij ORMIT, bureau voor talent en leiderschap en vervolgens werkte Verburg tien jaar bij UNICEF, waar ze o.a. vormgaf aan succesvolle samenwerking met bedrijven. Voor haar overstap naar Solidaridad was Verburg directeur bij Healthy Entrepreneurs, dat door middel van ondernemerschap basisgezondheidszorg in onderontwikkelde gebieden realiseert.
Hoewel Verburg de confrontatie niet schuwt – recent spuugde zij in het FD Boskalis-topman Peter Berdowski stevig op zijn vestje – zoekt Verburg het liefst en succesvol de verbinding. Met innovatieve, aansprekende campagnes vindt zij daarbij het grote publiek aan haar zijde. Bewustwording is hierbij de sleutel, volgens Verburg. Want dat willekeurig welk product niet onder mensonterende omstandigheden gemaakt moet zijn is voor consumenten zo’n vanzelfsprekendheid, dat de grote meerderheid ervan uitgaat dat het al verboden is dergelijke producten in Nederland te importeren. Quod non.
Dat de prijs van een kledingstuk met slechts 1 procent hoeft te stijgen om een eerlijk loon te garanderen? Mensen weten het vaak niet. En de reactie is altijd: ‘doen!’ Verburg maakt zich dan ook sterk voor Europese regelgeving, die – bijvoorbeeld – kledingmerken verantwoordelijk maakt voor leefbare lonen. U hoeft niet meer op zoek naar een ‘verantwoord’ T-shirt, want alle T-shirts zijn verantwoord. Simpel.
Zie ook: www.solidaridad.nl
Maandag: Nathalie Boerebach, directeur van Stichting Urgente Noden Nederland