Vanaf 1 mei 2019 gaan alle leden van Goede Doelen Nederland die aan huis-aan-huis-werving doen gebruik maken van het Wervingsrooster. Het rooster reguleert en limiteert de werving aan de deur, borgt de kwaliteit van de werving en geeft het publiek en gemeenten inzicht wie, wanneer, waar aan de deur komt, melden de initiatiefnemers.
Het Wervingsrooster is een initiatief van de brancheverenigingen Goede Doelen Nederland, Nederland Filantropieland, Vereniging Direct Dialogue Donateurwerving Nederland (DDDN) en toezichthouder CBF. Consumenten kunnen in het Wervingsrooster per week nagaan of er in hun buurt activiteiten voor werving zijn gepland, en zo ja door welke organisatie. Gemeenten kunnen zich bij de vergunningverlening baseren op het Wervingsrooster.
Deelname door CBF-Erkende Goede Doelen
Met ingang van 1 mei 2019 werken alle leden van Goede Doelen Nederland die aan huis-aan-huis-werving doen verplicht met het Wervingsrooster. Leden van Nederland Filantropieland die gebruik maken van de wervingsmethode huis-aan-huis en de leden van Vereniging DDDN werken al langer verplicht met het wervingsrooster.
Fondsenwerving