Wall Street Journal: Nederlanders geven het meest aan goede doelen

7 juli 2011
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

AMSTELVEEN (7 juli) - Uit onderzoek van GfK CR Academy in opdracht van Wall Street Journal blijkt dat Nederlanders het vrijgevigst zijn in Europa als het aankomt op giften aan goede doelen. Twee derde van de Nederlanders zegt aan goede doelen te doneren, terwijl het Europese gemiddelde op een derde ligt.


Het onderzoek toont aan dat 44 procent van de ondervraagde Europeanen zegt dat ze jaarlijks tijd en geld aan goede doelen besteden. In Nederland is dat 77 procent, gevolgd door Zweden en Groot Brittannië. Onderaan de lijst staat Turkije met slechts 9 procent. De ondervraagden zeggen tussen de € 1,- en € 200,- te doneren. Het aantal Nederlanders dat meer dan duizend euro per jaar geeft is ook hoger dan in de ons omringende landen. Voor het onderzoek zijn in april 17.256 mensen uit 14 Europese landen ondervraagd.


Geefreden

Ook werden de redenen om te geven duidelijk. Eén op de twee Europeanen geeft aan dat het bij hun religie of filosofie past om te helpen. Dat geldt vooral voor landen als Portugal, Spanje en België. Eén op de drie ondervraagden gaf aan zich bij het doel betrokken te voelen. Zo hebben Nederlanders een sterke voorkeur voor gezondheidsfondsen, terwijl Duitsers relatief vaak religieuze doelen ondersteunen. Kinderwelzijn scoort in Nederland relatief laag in vergelijking met de landen om ons heen. "De religieuze en filosofische elementen zijn belangrijker dan de economische situatie", zegt Mark Hofmans, directeur van GfK. "Deze elementen zijn diep geworteld in Europa. Hoewel sommige landen minder schenken, blijven ze nog altijd geven."