AMSTERDAM (26 april) - De plofkip-campagne van Wakker Dier werpt zijn vruchten af. In de campagne richt Wakker Dier zich met radiospots rechtstreeks tot drie bedrijven die plofkip gebruiken: Olvarit, Struik en McDonald’s. Unilever heeft inmiddels laten weten van de plofkip af te stappen. Vanaf 2013 worden de kipknaks van Unox gemaakt van kip met één Beter Leven ster en alle andere producten waar Unilever kip in verwerkt, zullen zo snel mogelijk volgen.
Wakker Dier: “De meeste A-merken gebruiken nog plofkip, terwijl de fabrikanten naar consumenten toe suggereren alleen de beste ingrediënten te gebruiken. Wij willen dat fabrikanten, fastfoodketens en supermarkten afstappen van de plofkip vanwege het dierenleed. De plofkip is een extreem snelgroeiende kip die door overgewicht vaak moeilijk of zelfs niet meer kan lopen. Veel plofkippen lijden pijn door pootontstekingen en borstblaren en ze hebben veel antibiotica nodig.”
Diervriendelijkere alternatieven
De kipknaks van Unox is het eerste product van Unilever dat omschakelt naar kip met één Beter Leven ster van de Dierenbescherming. Naast kip wordt er op dit moment ook gangbare kalkoen verwerkt in de Kipknaks. Ook deze wordt vervangen door diervriendelijkere alternatieven, aldus Unilever. Unilever zal daarnaast ook voor alle andere producten waarin kip wordt verwerkt, zoals soep, ragout en noodles, omschakelen naar kip met één Beter Leven ster.
Steun van Dierenbescherming
De Dierenbescherming, die veel minder actiematig opereert dan Wakker Dier, ondersteunt de campagne. Voorzitter Frank Dales: “Wakker Dier confronteert en de Dierenbescherming realiseert het handelingsperspectief. Beide paden moeten bewandeld worden. Soms komen ze samen. Prachtig!”
Goede doelen
Wakker Dier trekt Unilever over de streep
26 april 2012
Nieuws | Kirsten Karmiggelt | Goede doelen