Dierenrechtenorganisatie Wakker Dier nomineert dit jaar vijf kandidaten voor de titel ‘Liegebeest’. De actievoerders richten hun pijlen dit jaar op reclames van onder meer FrieslandCampina, McDonalds en Albert Heijn. De genomineerden zouden volgens Wakker Dier de consument misleiden. De reclames verspreiden onwaarheden over weidegang, duurzaamheid en kwaliteit.
‘Mooie plaatjes en leuzen misleiden de consument tot het aankopen van schone schijn, ten koste van diervriendelijkere producten’, stelt de stichting. Zo maakt FrieslandCampina dit jaar ‘mooie sier’ met koeien in de wei in een televisiereclame, terwijl die al jaren minder de wei in mogen. Albert Heijn gaat volgens de stichting met het eigen merk AH Excellent de mist in, omdat er in de kipfilet met pesto plofkip zou zitten. Albert Heijn communiceert in de ogen van Wakker Dier niet erg eerlijk over duurzaamheid en kwaliteit van producten. De supermarktketen was vorig jaar ook al genomineerd.
Plofkip in chickensticks
Vorig jaar benoemde het publiek Iglo tot Liegebeest vanwege zijn chickensticks met ‘mooie woorden over duurzaamheid’, terwijl er volgens Wakker Dier plofkip in zit. Het jaar ervoor kreeg CDA-Kamerlid Ger Koopmans de titel van Wakker Dier, omdat hij had gezegd dat foie gras verantwoord wordt geproduceerd.
Goede doelen