Passie + marketing = meetbare impact

VU start nieuwe module Maatschappelijke Filantropie

Met meer impact het verschil maken. 
Met meer impact het verschil maken. 
5 september 2024
Aankondiging | | Opleidingen

In onze dynamische samenleving spelen maatschappelijke initiatieven en filantropische fondsen een onmisbare rol. Ze reageren op nieuwe ontwikkelingen en bedenken innovatieve oplossingen voor complexe maatschappelijke vraagstukken. De VU start op 19 september aanstaande de nieuwe module Maatschappelijke Filantropie: Impact & Marketing. Professionals in de filantropie leren op basis van de nieuwste wetenschappelijke kennis te reflecteren op hun rol in de snel veranderende samenleving. Om daarna met méér impact het verschil te kunnen maken.



Impact-evaluatie: de sleutel tot effectiviteit en legitimiteit

Filantropische fondsen hebben de flexibiliteit om snel te schakelen en nieuwe wegen in te slaan. Succesvolle maatschappelijke initiatieven hebben het vermogen om hun impact aan te tonen. Door zorgvuldige impact-evaluaties verzamelen zij zowel kwantitatieve als kwalitatieve data, waarmee ze de effectiviteit van hun projecten kunnen meten. Deze data zijn niet alleen essentieel voor het optimaliseren van bestaande projecten, maar dienen ook als krachtig bewijs voor potentiële donoren en partners. Door transparant te zijn over hun resultaten, versterken ze hun legitimiteit en bouwen ze vertrouwen op bij het publiek.

Purpose marketing: het verhaal vertellen

'Purpose marketing' speelt een cruciale rol bij het versterken van de positie van maatschappelijke initiatieven. Door hun impactverhalen proactief te delen, creëren ze een sterke merkidentiteit en onderscheiden ze zich van anderen. Een strategisch marketingplan helpt bij het realiseren van doelen als:
 
  • Fondsenwerving: een sterk verhaal trekt potentiële donoren aan en motiveert hen om bij te dragen aan het initiatief.
  • Strategische partnerships: door hun impactverhaal te delen, kunnen maatschappelijke initiatieven strategische partnerships aangaan met andere organisaties die dezelfde doelen nastreven.
  • Onderscheidend vermogen: een sterk verhaal helpt een initiatief te onderscheiden van andere spelers in het veld en versterkt de reputatie.
 

Impact investing: financiering voor een betere wereld

Naast traditionele fondsenwerving spelen ook nieuwe financieringsvormen zoals impact investing een steeds belangrijkere rol. Door te investeren in maatschappelijke initiatieven, kunnen investeerders zowel een financieel rendement behalen als een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Impact investing sluit naadloos aan bij de behoefte van steeds meer mensen om hun geld te investeren in een betere toekomst.

Schrijf je in. Op donderdag 19 september start op de VU de nieuwe postacademische module Maatschappelijke Filantropie: Impact & Marketing.

Je leert kritisch na te denken over je eigen bijdrage aan de samenleving. Door deel te nemen aan deze module maak je niet alleen deel uit van een leerzame ervaring, maar ook van een groeiende community van professionals die streven naar een positieve impact. Er zijn nog enkele plekken vrij. <meer info>

Dr. Jos Rath is associate bij het Centrum voor Filantrpische Studies van de VU.