Kinderlijke vragen zijn niet kinderachtig. Steeds meer organisaties betrekken kinderen bij het oplossen van problemen. Denk maar aan Young Impact, een beweging die inmiddels meer dan twee miljoen jongeren heeft geactiveerd tot sociale en actieve wereldburgers. ‘Een andere manier van kijken helpt om op een andere manier naar oplossingen te zoeken’, zei medeoprichter prinses Laurentien. Lenthe, uitgever van onder andere De Dikke Blauwe en The Fundraiser, introduceert daarom een nieuwe marketingtool voor non-profits om hun werkveld onder de aandacht brengen bij kinderen en hun ouders: Vragenfeestjes.
Vragenfeestjes is een serie boekjes met illustraties die gebaseerd zijn op vragen van kinderen over een specifieke vraag. De titel van het eerste deel is meteen een mooi voorbeeld: Mag je een taart op een hond gooien? Tja, wie heeft daar het antwoord op? Het idee achter het boek ontstond bij auteur Jan Princen thuis. ‘Ik had een boekje met opvoedtips, waar van alles in stond over voeding en gevaren in de keuken en dat soort dingen’, legt Princen uit. ‘Aan de hand van de plaatjes die erin stonden, speelde ik met mijn kinderen een vragenspelletje. Daarbij vroeg ik of ze het afgebeelde wel of niet mochten doen. Mijn kinderen vonden het heel leuk om daar zelf antwoorden op te bedenken. Zo ontstond het idee om een boekje met alleen vragen te maken.’
‘Nadenken is eerste stap naar betrokkenheid’
Lenthe maakt de Vragenfeestjes-boekjes ook voor non-profitorganisaties. De vragen en illustraties worden samen met de organisatie gemaakt. Een unieke manier om het goede doel en haar werkveld onder de aandacht brengen bij kinderen en hun ouders. Princen: ‘Voor het WNF kunnen we bijvoorbeeld een uitgave maken met natuurvragen en voor de Hersenstichting over het brein. Door onverwachte vragen over een bepaald onderwerp te stellen en geen antwoorden te geven, zet je mensen erover aan het denken. En dat is toch de eerste stap naar betrokkenheid.’
►Meer weten? Kijk voor meer informatie op www.vragenfeestje.nl.
Fondsenwerving