Sneuvelende records
Afgelopen jaar werd er een record aantal van 1711 campagnes aangemeld bij voordekunst, waarvan er 695 live gingen. 88% van deze campagnes slaagde en in totaal is er een recordbedrag van €4.810.729 gedoneerd. Het hoogste bedrag dat ooit via het platform werd opgehaald ging naar het vijftigjarige jubileum van muziekmagazine OOR; een bedrag van maar liefst €106.859. In 2020 werden er meer individuele donaties gedaan (namelijk 78.000), maar het gemiddelde donatiebedrag daalde licht van 68 euro naar 61 euro ten opzichte van 2019. Daarnaast werd er 35.800 keer fooi gegeven; een vrijwillige bijdrage waarmee voordekunst zegt haar platform te willen blijven ontwikkelen en voor betere begeleiding kan zorgen. Partners van het platform droegen ook bij aan de creatieve projecten door middel van matchfunding; in 2020 werd dat 380 keer gedaan voor een totaalbedrag van zo’n €605.000.
Actiecampagnes
Als antwoord op de coronamaatregelen heeft voordekunst naast de reguliere campagnes de speciale actiecampagnes in het leven geroepen. Dat zijn campagnes waarmee makers of instellingen zonder beoogd doelbedrag of specifieke looptijd geld op kunnen halen bij donateurs om gemiste inkomsten te kunnen compenseren. Er werden in totaal 53 actiecampagnes opgestart, waar bijna €400.000 mee werd opgehaald.
Positief geluid
Casander is blij met het positieve geluid vanuit de donateurs: ‘Het is heel bijzonder om met zulke mooie cijfers terug te blikken op een veelbewogen jaar. We hebben veel mooie campagnes kunnen realiseren, maar het was natuurlijk ook een moeilijke periode voor iedereen. Niemand had dit begin vorig jaar kunnen voorspellen en niemand had een idee van de grote gevolgen die deze crisis met zich mee zouden brengen. We zagen in maart dan ook eerst een dip in het aantal donaties. Gelukkig volgde er daarna juist een grote omslag, die cijfermatig resulteerde in een jaar zoals we nog nooit eerder gezien hadden. De aanvragen en donaties bleven binnenstromen. De urgentie is op dit moment ontzettend hoog en voelbaar; individuele makers en instellingen kunnen de steun van donateurs hard gebruiken. En zij willen graag helpen; ze nemen zelfs contact met ons op om te vragen wat voor campagnes eraan komen. Je ziet dat de donateurs en het publiek echt de verantwoordelijkheid nemen om de cultuursector door deze zware tijd heen te loodsen. En die positieve trend zet gelukkig door: we hopen ook dit jaar vele mooie campagnes te kunnen realiseren.’
Kristel Casander is sinds mei 2020 directeur bij de voordekunst en volgde daarbij oprichter en voormalig directeur Roy Cremers op.
Bron: voordekunst.
Lees hier over de vuurdoop van Kristel Casander.