Volkskrant: ‘Goede doelen niet immuun voor crisis’

2 juli 2013
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

De Volkskrant schrijft deze week dat de opbrengsten uit eigen fondsenwerving van goede doelen zijn gestagneerd. Fondsen die hun inkomsten wel zagen stijgen, kregen donaties via bijzondere acties, zoals Alpe d’HuZes voor het KWF.

De Volkskrant deed onderzoek onder de 25 grootste goede doelen. Daaruit blijkt dat de totale inkomsten uit eigen fondsenwerving van de grote instellingen in 2012 iets gedaald is: met 0,2 procent naar 747,5 miljoen euro. De ondervraagde organisaties wijten de neergang aan de economische recessie; aangezien de koopkracht van burgers de afgelopen twee jaar is gedaald, houden Nederlanders minder geld over voor het steunen van goede doelen.

‘Geefgedrag behoorlijk crisisbestendig’
De krant belde ook even met Theo Schuyt, hoogleraar filantropie aan de Vrije Universiteit. ‘De goede doelen zijn uiteindelijk niet immuun voor de recessie. Maar als je het vergelijkt met andere landen is het geefgedrag van de Nederlanders nog behoorlijk crisisbestendig. In Groot-Brittannië en de Verenigde Staten is er bijvoorbeeld sprake van een duikeling van de donaties’, aldus Schuyt.

De verliezers
Van alle 25 grote goede doelen haalden er twaalf vorig jaar minder geld op uit eigen fondsenwerving. Het Rode Kruis (min 20 procent) en Cordaid (min 18 procent) zijn de grote verliezers bij de goede doelen. De neergang in 2012 bij het Rode Kruis heeft deels te maken met een eenmalige succesvolle actie in het boekjaar 2011. Cordaid hanteerde in 2012 een andere rekenmethode, waarmee de neergang deels is verklaard.

De winnaars
Winnaars zijn de christelijke ontwikkelingsorganisatie Compassion (+17 procent) en de Dierenbescherming (+18 procent). Ook KWF Kankerfonds zag een forse stijging met 9,7 procent naar 137 miljoen euro. Dat is grotendeels te danken aan de recordopbrengst bij de actie Alpe d'HuZes. De opbrengst van die actie was dit jaar overigens lager in 2012.