Vertrouwen Amerikanen in charitatieve organisaties laag

13 oktober 2005
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

Charitatieve organisaties moeten duidelijk maken waar hun geld naartoe gaat en wat de resultaten zijn. Dat concludeert de New Yorkse hoogleraar Paul C. Light uit een onderzoek naar publiek vertrouwen in goede doelen in de VS.

 

Niet meer dan 19 procent van de ruim achttienhonderd respondenten in het onderzoek was van mening dat chari-branche goed bezig is. Ruim 10 procent vond dat het geld door de branche goed werd besteed, terwijl 66 procent sprak van geldverspilling. Bijna de helft vond de directiesalarissen te hoog.

 

De onderzoeksresultaten hangen volgens deskundigen samen met de aanslagen van september 2001. Toen bleek dat deze onder meer door zogenaamde charitatieve organisaties waren gesteund, kreeg het vertrouwen een enorme klap. Als ergens een schandaal uitbreekt, is dat voor de hele branche schadelijk. Dat ook de overheid en het bedrijfsleven door schandalen worden getroffen is voor het publiek geen excuus. Het is eerder een reden om nog voorzichtiger te zijn met donaties, zo concludeert het onderzoek.

 

Volgens Light staat de branche voor een dilemma.