Uit het onderzoek van het Nederlands Donateurs Panel (NDP) blijkt dat het vertrouwen van donateurs in goede doelen in het laatste kwartaal van 2021 licht is gezakt. Het vertrouwen in goede doelen daalde van -8 in september tot -15 in december. Het consumentenvertrouwen daalde in dezelfde periode overigens veel sterker: tot -25 in december. Stijgende prijzen en een dalende koopkracht lijken daarbij een rol te spelen.
Ook werd de vraag gesteld welke problemen meer aandacht moeten krijgen. Daaruit kwam de volgende top 3: het klimaatprobleem, de toenemende kosten voor gezondheidszorg in Nederland en armoede in Nederland. Twee jaar geleden vond 32% van het panel al dat grote bedrijven de eerste verantwoordelijkheid hebben om het klimaatprobleem aan te pakken, dat is nu zelfs 47%.
Toch zijn mensen ook zeker bereid zelf hun steentje bij te dragen: Op de vraag wat mensen willen doen om de wereld te verbeteren, geeft 58% van de mensen aan milieubewuster te willen leven. Dat is het meest gegeven antwoord. Dit is bij ouderen vanaf 60 jaar zelfs 61%. Ook geven mensen vaker aan bereid te zijn iets voor mensen in hun eigen omgeving te willen betekenen.
Bekijk het complete rapport hier.