Driekwart van de Nederlandse vermogenden doneerde in 2018 een bedrag aan een goed doel. In een derde van de gevallen werd er minder dan vijfhonderd euro overgemaakt. Wel is tien procent van de schenkende vermogenden meer gaan doneren. Dit blijkt uit de Vermogensmonitor 2018; een jaarlijks onderzoek in opdracht van ABN AMRO MeesPierson onder Nederlanders met een vrij besteedbaar vermogen van meer dan 500.000 euro.
Geven aan zorg, natuur en omgeving en ontwikkelingshulp is het meest populair bij vermogenden. Deze major donors hopen met hun donatie(s) vooral impact te hebben. Er is een groeiende behoefte aan zingeving, zo stellen de onderzoekers van de Vermogensmonitor. De helft van de ondervraagden ziet hun schenking als een plicht om een steentje bij te dragen aan een betere wereld. Wensen en beweegredenen tellen steeds zwaarder mee, ook bij de inhoudelijke invulling van hulpprogramma’s.
Onderdeel van een verhaal
Maar donateurs vinden het ook belangrijker om onderdeel te worden van een bijzonder verhaal en om dit te kunnen delen. Ze willen graag de invloed van hun euro’s met eigen ogen zien. De Vermogensmonitor illustreert dit met een reactie van Cécile Kam (foto) van Flying Doctors. ‘Onlangs ging ik op reis naar Afrika met een donerend echtpaar. Zij konden zo precies zien welke impact hun donatie had op de lokale bevolking. Voor hen was het verreweg de meest inspirerende reis die ze ooit hadden gemaakt.’
Anoniem doneren
Maar liefst 73 procent van de ondervraagden doneert anoniem. Degenen die ervoor kiezen om wél openheid te geven, doen dit vaak omdat ze vaak zo betrokken zijn, dat ze niet anders kunnen. Bedrijven lijken meer geneigd om ruchtbaarheid te geven aan hun donaties. Cécile Kam van Flying Doctors: ‘Zo verbinden grote bedrijven graag hun naam aan ons. Zij brengen op hun beurt verhalen naar buiten over verschillende projecten waaraan zij verbonden zijn.’
Hoogte donaties varieert
Driekwart van de ondervraagden schonk in 2018 een deel van hun vermogen aan goede doelen. 83 procent van deze donateurs maakte ongeveer evenveel over als vorig jaar. De hoogte van de donaties varieerde:
18 procent doneerde 3.000 euro of meer
18 procent doneerde tussen 1.500 en 3000 euro
33 procent doneerde tussen de 500 en 1.500 euro
14 procent doneerde tussen 250 en 500 euro
17 procent doneerde minder dan 250 euro
Vermogensmonitor
De vermogensmonitor is een jaarlijks onderzoek onder bijna vijfhonderd vermogenden. In dit geval zijn vermogenden Nederlanders met een vrij besteedbaar vermogen van meer dan 500.000 euro. Het onderzoek wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK in opdracht van ABN AMRO MeesPierson.
Fondsenwerving