AMSTERDAM (15 maart) - Minister Verhagen van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, heeft Kamervragen beantwoord over het bericht dat het Bel-me-niet register door veel telemarketeers wordt genegeerd. In een bericht op Teletekst op 13 januari werd gemeld dat loterijen, energiebedrijven en goede doelenorganisaties zich niet houden aan de regels van het Bel-me-niet register. Verhagen vindt het allemaal wel meevallen.
De Onafhankelijke Post- en Telecomautoriteit (OPTA) kreeg in 2011 9.421 klachtenformulieren over telemarketing. “Hoewel dit aantal zowel gegronde als ongegronde klachten bevat en de klachten zowel betrekking hebben op het ‘Bel-me-niet register’ als op het ‘recht van verzet’, is het een belangrijk signaal dat actief toezicht op dit punt nog steeds nodig is. Aan de andere kant ben ik tevreden dat het aantal klachten daalt en dat het overgrote deel van de telemarketinggesprekken geen klachten op dit terrein veroorzaakt.”
Geen bedrijven meerdere malen beboet
Op de vraag of de hoge boetes van de OPTA werken, antwoordde Verhagen: “Sinds de invoering van het wettelijke ‘Bel-me-niet register’ (oktober 2009) is in totaal voor 1,2 miljoen euro aan boetes opgelegd en zijn 26 waarschuwingen uitgebracht. De meeste bedrijven veroorzaken hierna weinig of geen klachten meer. Tot op heden zijn er geen bedrijven die wegens overtreding van de regels van het ‘Bel-me-niet register’ meerdere malen beboet zijn. Daarbij teken ik aan dat mocht dat in de toekomst wel het geval zijn, bij de vaststelling van de hoogte van de boete rekening kan worden gehouden met recidive.”
Klantrelatie
Verhagen ziet geen reden tot verdere actie. “Gelet op de dalende trend in het aantal klachten zie ik dit als een aanpak die werkt. Verder is van belang dat een deel van de klachten (circa 1/3) wordt ingediend door mensen die gebeld zijn door een bedrijf waar ze een zogenoemde klantrelatie mee hebben. Dergelijke telefoontjes zijn in beginsel toegestaan. Overigens blijkt dat niet iedereen zich ervan bewust is dat men ondanks inschrijving in het ‘Bel-me-niet register’ gebeld mag worden door bedrijven waar men een klantrelatie mee heeft. Dit is een aandachtspunt dat ook in de evaluatie van het ‘Bel-me-niet register’ wordt meegenomen. Deze evaluatie wordt uw Kamer dit voorjaar toegezonden.”
Impact op goede doelenorganisaties
Met de start van het Bel-me-niet register konden goede doelen worden uitgesloten. Dit heeft waarschijnlijk behoorlijk impact gehad op goede doelenorganisaties. Niet alleen met betrekking tot fondsenwerving, maar ook het werven van bijvoorbeeld collectanten wordt hierdoor bemoeilijkt. Reden voor VFI om een onderzoek te laten uitvoeren voor de gevolgen van het Bel-me-niet register voor haar leden. In dit onderzoek, dat in september vorig jaar werd gestart, richt VFI zich primair op de twintig grootste fondsenwervende instellingen. Om de resultaten van het onderzoek in een breder perspectief te plaatsen, zijn via een aantal call centers ook andere instellingen benaderd. De resultaten van het onderzoek worden op korte termijn verwacht.
Politiek en overheid
Verhagen over Bel-me-niet register: “Dit is een aanpakt die werkt”
15 maart 2012
Nieuws | Redactie DDB | Politiek en overheid