Veranderd perspectief op geven door bedrijven

28 mei 2009
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek


AMSTELVEEN (28 mei) - "Opvallend is niet zozeer de afname in giften aan en sponsoring van goede doelen door bedrijven, maar wel dat er relatief weinig grote giften zijn, dat er een hoog percentage giften is t.o.v. sponsoring en dat bijdragen in de vorm van mankracht in de lift zitten", aldus onderzoeker Dick de Gilder tijdens de presentatie van Geven In Nederland 2009 gisteren in Amsterdam.

 


De Gilder deed zijn uitspraken op basis van een onderzoek naar 1.000 bedrijven. Eenderde van de bedrijven sponsort of geeft helemaals niets. Van de bedrijven die dat wel doen, doet ongeveer eenderde alleen aan sponsoring en 9% alleen aan giften. Een kwart van de bedrijven doet zowel aan sponsoring als aan giften. De grote meerderheid van bedrijven steunt slechts een beperkt aantal goede doelen en maakt volgens De Gilder klaarblijkelijk bewuste keuzen.

 


De Gilder: "De toename van sponsoring en giften in de vorm van mankracht - dus vrijwilligerswerk en het beschikbaar stellen van kennis in de tijd van de baas - lijkt een trend. Slechts 15% van de bedrijven voert een MVO-beleid, daarbinnen doet 14% aan medewerkersvrijwilligerswerk. Ik vind dat een hoog getal."