Logge instituten
Van Rooij: ‘Mensen verliezen vertrouwen in grote organisaties, mede als gevolg van de economische crisis. Grote goede doelen lijken op bedrijven, ze staan steeds losser van de achterban. Mensen twijfelen door die logheid aan de missie van zo'n organisatie. Zijn ze wel gedreven genoeg? Zijn ze niet te veel bezig met eigenbelang? Omdat grote goede doelen meer en meer op ministeries lijken, verliezen ze het contact met de donateur, en vice versa.'
In het hart raken
‘Goede doelenorganisaties zijn te veel naar binnen gericht, ze houden zich nu vooral bezig met groei, kwaliteit en interne processen. Natuurlijk is het belangrijk om transparant te zijn, donateurs willen per slot van rekening eerlijkheid over het effect van hun donatiegelden. Aan de andere kant leidt die focus op transparantie en kwaliteit tot een rationele bedrijfscultuur van rapporten en verslagen. Terwijl goede doelen mensen in hart moeten raken, door geloofwaardig te zijn. Geloofwaardigheid heeft weinig met het hoofd te maken, maar met intuïtie, emotie en oorspronkelijkheid.'