Hoera! Een nieuwe president.

Hoera! Een nieuwe president.
Hoera! Een nieuwe president.
27 maart 2008

De Amerikaanse voorverkiezingen zijn spannender dan ooit. En er wordt, ook in Nederland, meer dan ooit over gesproken. Eigenlijk opmerkelijk, want in Nederland zijn politieke verkiezingen niet snel een gespreksonderwerp bij de koffieautomaat. Niet zo gek dus dat Amerikadeskundige Charles Groenhuijsen met zijn nieuwe boek "Hoera! Een nieuwe president" wederom een bestseller heeft afgeleverd.

De titel van het boek van Groenhuijsen komt voort uit het feit dat de meeste Amerikanen genoeg hebben van George Bush. De verwachting is dat Democraten én Republikeinen op 4 november 2008 zullen verzuchten: "Hoera! Een nieuwe president." (ongeacht of er sprake is van een Linkse Lente of een Rechtse Revolutie). Maar waarom wordt dit boek besproken in Tweels Tweak? Het antwoord is simpel: omdat het over campagnevoeren gaat. Over het mobiliseren van mensen voor een boodschap, een visie. Bovendien moeten Amerikaanse politici dat combineren met serieuze fondsenwerving (in tegenstelling tot Nederlandse politici). En dat: het combineren van maatschappelijke boodschappen en financiële steun verwerven, lijkt op het werk dat Goede Doelenorganisaties doen!

Groenhuijsen heeft geen campagnehandboek geschreven, zijn boek is een verzameling van korte, columnachtige artikelen over de presidentscampagnes. Vlot geschreven (voor een lekenpubliek) en zeer onderhoudend. Lekkere lectuur voor tussendoor! Maar voor de Nederlandse Goede Doelen-manager zijn er uit het boek ook voldoende nuttige lessen te destilleren. Vooral over geïntegreerd campagnevoeren en strakke regie op het consequent uitdragen van de kernboodschap. En state-of-the-art in de huidige campagnes zijn bijvoorbeeld de inzet van online-middelen, voor het mobiliseren van mensen en geld. Daar kunnen wij nog het nodige van leren. Overigens: een goede manier om daar meer zicht op te krijgen is jezelf te abonneren op de e-mail nieuwsbrieven van de kandidaten. Dat kan via de internetsites: www.johnmccain.com, www.hillaryclinton.com en www.barackobama.com. Meer informatie over campagnevoeren, middels interessante links, is ook te vinden op de site van de auteur: www.chgroenhuijsen.com. Kortom: een prettig "licht" boek dat inspiratie kan bieden.

Aanbevolen dus! Tweels Tweak rapportcijfer: 8.
 


 

►"Hoera! Een nieuwe president" van Charles Groenhuijsen heeft 238 pagina's, is uitgegeven door Uitgeverij Balans (ISBN: 978 90 50 18 872 2) en kost € 15,--.

Wie na het lezen van "Hoera! Een nieuwe president" meer wil weten over campagnevoeren zou het boek "Dollars, macht en idealen" van Willem Post moeten aanschaffen. Dat boek (uit 1999) biedt een diepere en meer gedegen inkijk in de Amerikaanse politiek en beschrijft het Amerikaanse presidentschap vanaf de eerste verkiezingen in 1789, tot aan de kandidaten voor het presidentschap van 2000. "Dollars, macht en idealen" telt 384 pagina's, is uitgegeven door Uitgeverij Aspekt (ISBN 90 753 2368 9) en is alleen nog tweedehands te koop; onder andere via www.bol.com en www.boekwinkeltjes.nl