In Tweels Tweak zijn al eerder Amerikaanse vaktijdschriften onder de loep genomen: titels die vooral verslag doen over actuele ontwikkelingen in fondsenwerving. Deze keer wordt het vergrootglas gelegd op het magazine Stanford Social Innovation Review (SSIR), een uitgave die veel bredere informatie biedt. Het richt zich dan ook niet primair op fondsenwervers, maar vooral op bestuurders en toezichthouders.
SSIR is een uitgave van het Center for Social Innovation van de Stanford Graduate School of Business. En kijk, met zo'n naam achter je heb je natuurlijk gelijk al een enorme voorsprong en (als lezer) hoge verwachtingen. Voor wie een opfrisser nodig heeft: Stanford is een soort super-Nyenrode. Een innovatieve universiteit waar vele bedrijven gestart zijn (zoals onder andere Google, Nike, Yahoo!, Gap, Hewlett-Packard). Een universiteit die gevestigd is in het hart van Silicon Valley, de plaats waar de technologische revoluties van de afgelopen twintig jaar geboren werden.
Hebben ze op Stanford dan verstand van Goede Doelen? Ja, wis en waarachtig. Op deze Californische universiteit kun je bijvoorbeeld een "Executive Program for Philanthropy Leaders" volgen. Specifiek op charitatieve organisaties gericht, heeft men een fraai opleidingsportfolio met een grote kennisdatabank opgebouwd, gestoeld op de reputatie en kennis die men al meer dan 100 jaar heeft op het gebied van management, innovatie, ondernemerschap en - ook - de publieke sector. SSIR is dan ook vooral het visitekaartje voor de deelfaculteit Center for Social Innovation.
Op zo'n instituut doen ze niet aan valse bescheidenheid. De missie van het magazine SSIR is: "to provide the best in research- and practice-based knowledge for people working to improve society". En dat maken ze nog eens waar ook!
SSIR biedt korte, gedegen, maar zeer leesbare artikelen over alles waar een Goede Doelenbestuurder mee te maken heeft, of zou moeten hebben - want op Stanford houden ze wel van prikkelen. SSIR bestrijkt onderwerpen van impact tot governance. Maar ook fondsenwerving, strategievorming en performancemanagement komen aan bod.
Maar vooral de casestudies en de serie What Works zijn de moeite waard, in het laatste exemplaar van SSIR valt bijvoorbeeld een interessant verhaal te lezen over de "vergroening" van Wal-Mart. Op de site van SSIR zijn de onderliggende studies te downloaden (PDF) en via podcasts, internetfilmpjes en YouTube kunnen columns en colleges gehoord en gezien worden. Hier verraadt zich de nabijheid van Silicon Valley...
SSIR is een heuse aanrader! Tweels Tweak rapportcijfer: 9.
►Een abonnement kost voor overzeese lezers $ 59,95 per jaar (mits geabonneerd wordt via internet: www.www.ssireview.org). Door de lage Dollarstand is dat omgerekend in Euro's nog geen vier tientjes. Voor dit bedrag ontvangen abonnees ieder kwartaal een gedrukte versie van Stanford Social Innovation Review, een tweewekelijkse e-mail nieuwsbrief, fikse korting op boeken en congressen en last-maar-zeker-niet least: online toegang tot het redelijk gevulde Stanfordarchief (dat is nog wel voor verbetering vatbaar!).