Handhaving huidige wet- en regelgeving
De NFU ervaart het voorstel als disproportioneel. 'De umc’s en veel andere bonafide organisaties lijden dan onder, vermoedelijk, slechts enkele organisaties waar mogelijk het probleem zit. Er is reeds ruim voldoende wet- en regelgeving; deze moet alleen gehandhaafd worden. Donateurs kunnen bij de umc’s geen invloed 'kopen' of 'afdwingen' met hun donaties. De filantropie verloopt zonder uitzondering via onafhankelijke steun- en vriendenstichtingen met eigen, onafhankelijke bestuurders en toezichthouders, en dito externe accountants. De bedoelde stichtingen zijn ANBI’s met bijbehorende ‘checks and balances’, die de onafhankelijke positie van bestuurders waarborgen. Het voorstel druist in tegen het belang dat de overheid toekent aan goede doelen. In het regeerakkoord staat dat 'de vele positieve krachten in onze samenleving van burgers, verenigingen en geloofsgenootschappen' ruimte verdienen', aldus de NFU.
Wetenschappelijk onderzoek
De financiering van medisch wetenschappelijk onderzoek door de nationale overheid wordt door de umc’s als ontoereikend ervaren. In Nederland wordt slechts 2,1% van het BNP besteed aan research & development, ondanks de EU-doelstelling van 3,0%. Dit staat in schril contrast met de 3,5% die onze oosterburen besteden. De umc’s hebben al eerder aangegeven dit contrair te vinden aan de door dezelfde nationale overheid uitgesproken wens om onze gezondheidszorg op een steeds hoger niveau te brengen, mede gezien de demografische ontwikkelingen in onze samenleving. In dat licht zijn donaties absoluut noodzakelijk. De umc’s hebben namelijk hun ambities niet neerwaarts bijgesteld, maar zich onder meer intensiever in filantropie begeven, om met aanvullende, particuliere financiering essentieel wetenschappelijk onderzoek mogelijk te blijven maken.
(Bron: NFU)