Vanmiddag worden tijdens een bijeenkomst in Amsterdam de resultaten van het onderzoek Vertrouwen in fondsen en de sector filantropie uitgereikt aan staatssecretaris Fred Teeven. Teeven houdt tijdens de bijeenkomst een toespraak, evenals Reinier Russell (secretaris KSBW en initiatiefnemer van de VU-opleiding ‘Besturen van filantropische fondsen’) en Theo Schuyt (VU-hoogleraar filantropie).
Uit het onderzoek blijkt dat de kwaliteit van het bestuur van goede doelenorganisaties grote invloed heeft op het vertrouwen van donateurs. De werkgroep Filantropische Studies van de Vrije Universiteit Amsterdam, de Stichting KSBW en Geven in Nederland pleiten daarom voor professionalisering van de sector door meer aandacht voor opleidingen filantropie.
“Herwinnen vertouwen essentieel”
VU-hoogleraar filantropie Theo Schuyt vindt het afnemende vertrouwen van Nederlanders in goede doelen zorgwekkend. “Door stevige overheidsbezuinigingen zal een groter beroep worden gedaan op donateurs, maar zij maken in economisch onzekere tijden opnieuw een afweging waar ze hun geld aan uitgeven. Daarom is het herwinnen van het donateursvertrouwen de komende jaren essentieel voor de goede doelen sector.”
“Opleiding vormt basis sector”
Volgens de onderzoekers heeft de kwaliteit van het bestuur van goede doelen de grootste invloed op het vertrouwen van donateurs. “Donateurs eisen dat goede doelen zich verantwoorden over hun doelmatigheid, bestedingen, impact, salarissen en werkwijze. Kunnen de bestedingen beter en effectiever, is het vermogensbeheer op orde, zijn de bestuursleden competent? Opleidingen vormen de basis van een betrouwbare en professionele goede doelensector,” aldus Schuyt. “Wij willen dat de komende jaren samen met de filantropiesector en de overheid verder uitbouwen.”
Wetenschappelijke kennis
Om goede doelen verder te professionaliseren is volgens Schuyt kennis uit de wetenschap nodig. “Door universiteiten onderzoek te laten doen kunnen goede doelen hun verhaal wetenschappelijk onderbouwen,” zegt Schuyt. “Daarmee kunnen ze aantonen op welke manier ze het geld van donateurs het beste besteden. Eenduidige en helder communicatie daarover naar de maatschappij heeft een sterk legitimerend effect, waardoor het vertrouwen zal toenemen.”
Governance & Finance