The Social Handshake: geven via het werk

The Social Handshake: geven via het werk
The Social Handshake: geven via het werk
1 oktober 2020
Opinie | | Filantropie

Via mijn internationale werk ben ik al langer op de hoogte van vormen van ‘payroll giving’, waarbij een deel van het loon wordt gedoneerd aan een goed doel, al dan niet met een aanvullende bijdrage van de werkgever. In de Verenigde Staten en een groot aantal andere landen is dit groot via een organisatie als United Way. In Nederland bestond het nog niet maar sinds kort is er de LoonGift, opgezet door de sociale onderneming The Social Handshake.

Als DDB-Expert sprak ik hierover met Noralie Weusthuis (foto) die als stage voor haar studie Culture, Organisation & Management (zo heten studies tegenwoordig aan de Nederlandse Universiteiten…) heeft meegeholpen aan de propositieontwikkeling en daar met enthousiasme over kan vertellen. 


Tot nu toe wordt in Nederland weinig via het werk gedoneerd. Wat wel bestaat is een gezamenlijke gift bijvoorbeeld in plaats van een kerstpakket, of werknemers die samen vrijwilligerswerk doen voor een goed doel. Dat laatste wordt in toenemende mate georganiseerd door corporate foundations. 

The Social Handshake (TSH) heeft nu de mogelijkheid gecreëerd waarbij de werknemer, automatisch, vanuit het salaris, een maandelijkse gift doet aan één of meerdere goede doelen en dit mag aftrekken van de inkomstenbelasting, dankzij een regeling met de belastingdienst. Dat kan pas na afloop van het jaar als de werknemer aangifte doet, TSH helpt daarbij met een overzicht en instructie bij de aangifte. 
De werknemer kan nu kiezen uit 20 goede doelen in allerlei sectoren en er wordt een platform gebouwd om dit nog uit te breiden in de toekomst. Er zijn geen kosten voor de goede doelen of de werknemer, alleen de werkgever betaalt een vergoeding. Verder is het mogelijk dat de werkgever de donatie aanvult met bijvoorbeeld 10%. Er is ook de optie voor een periodieke gift gedurende vijf jaar en deze is volledig fiscaal aftrekbaar zonder dat eerst de drempel van 1% van het onzuiver inkomen moet zijn bereikt.

Noralie heeft zich gefocust op het denken vanuit de eindgebruiker (de werknemer), via het zogenaamde “Design Thinking”. Mensen geven eerder als je het hen gemakkelijk maakt (dat is ook zeker mijn ervaring van 20 jaar in de sector). Andere factoren zijn een positief gevoel creëren (geen jammer verhalen over zieke kindjes), zelf mogen kiezen en specifieke informatie over wat er is bereikt. Bij elk goed doel dat deelneemt is te zien wat er met het geld gebeurt en wat zij bijvoorbeeld kunnen doen met een donatie van €25.
Noralie: “Onderzoek uit de VS laat zien dat payroll giving niet de individuele donatie vervangt, maar het komt er bovenop.” 
Er zijn voortdurend nieuwe initiatieven in onze sector en geregeld komen nieuwe vormen van fondsenwerving voorbij. Niet alles is succesvol, maar dit lijkt mij een kansrijk initiatief en mooie gelegenheid voor werkgevers die hun maatschappelijke verantwoordelijkheid willen nemen.

Voor meer informatie over de loongift: klik hier
Voor meer informatie over TSH: hier


Meer bijdragen lezen van DDB-Expert Marc Wortmann: klik hier