Onlangs lanceerde uitgever Lenthe in samenwerking met Nederland Filantropieland het splinternieuwe vakmedium The Fundraiser. De website www.thefundraiser.nl was al vanaf dag 1 in de lucht met meer dan 700 artikelen; aan het digitale magazine en het gedrukte magazine, dat in maart zal verschijnen, wordt intussen koortsachtig gewerkt. The Fundraiser-hoofdredacteur Renée Steenbergen licht vast een tipje van de sluier op van dat nieuwe tijdschrift.
Kun je in een paar zinnen aangeven voor wie The Fundraiser is en waarover het nieuwe magazine in de kern gaat?
RS: ‘Wij bedienen de hele breedte van de goede doelensector, van gezondheidzorg en internationale hulp tot cultuur en milieu. Focus is om open en kritisch elkaars kennis en ervaring te delen en aan te vullen. Dat gebeurt door zowel praktische hands on-informatie te bieden als diepgravender stukken over kennis, innovatie en onderzoek waarmee de sector zijn voordeel kan doen.’
Wat gaan we concreet lezen in het nieuwe kwartaalmagazine The Fundraiser?
RS: ‘In TF brengen we elk nummer een spraakmakend interview met een vernieuwende fondsenwerver. Zij of hij wordt aan de tand gevoeld over de aanpak, de resultaten èn de mislukkingen van wervingsacties. Oogmerk is, non-profits opener te laten uitwisselen over hun ervaringen en van elkaar te leren.’
‘Ook bestuurders van fondsenwervende organisaties moeten meer in actie komen, willen goede doelen het hoofd boven water kunnen houden. Elk kwartaal publiceren we een kritisch vraaggesprek met een bestuursvoorzitter en geven hem of haar een cijfer qua inzet voor fundraising.’
Komen ook de kleine initiatieven aan bod?
Rs: ‘Zeker. Er zijn duizenden particuliere initiatieven en stichtingen in Nederland die geld werven. Daarnaast verliezen steeds meer ngo’s - een fors deel van - hun subsidie. Hun wervingsvragen worden in The Fundraiser beantwoord door een wisselend panel van deskundigen. Methodes en technieken van werven komen zo ruim aan bod.’
Donateurs zijn jouw specialisme als onderzoeker. Krijgen zij een stem in TF?
RS: ‘Relatiebeheer is de kurk waarop alle fondsenwerving drijft, daarom geven we ruim aandacht aan geefgedrag van motivatie van donateurs. Onder meer in de rubriek Gever & Werver: een gift komt alleen tot stand als er een klik is tussen die twee. In onze wisselende gastcolumns zal ook regelmatig een schenker aan het woord komen en zijn of haar zienswijze delen.’
‘Ook vanuit de wetenschap belicht TF wervingstools en resultaten daarvan. Onderzoek doen voordat je een campagne begint is nog geen usance in de sector, maar kan veel tijd, geld en goodwill schelen.’
Welke andere thema’s komen ieder kwartaal terug?
RS: ‘Nalaten: een geefvorm waarvan veel verwacht wordt, maar die lastig te ontwikkelen is. Maar ook: (vermogens)fondsen. We schuwen problemen niet, zoals zal blijken uit de rubriek ‘Reputatieschade’. Salarissen van directies, een greep uit de kas door de penningmeester, miscommunicatie met donateurs, het komt allemaal aan bod. Ook hier is openheid het doel: laten we fouten niet wegstoppen - dat kan in dit internettijdperk niet meer - maar eerlijk bespreken met onze gevers en vrijwilligers. Dat verdienen ze.’
►Voor het aanvragen van een abonnement, met het eerste nummer gratis + een welkomstgeschenk: klik hier.
Fondsenwerving