Nieuw vakmagazine The Fundraiser vandaag gelanceerd

Fondsenwervers en marketeers van goede doelen en maatschappelijke organisaties hebben vanaf vandaag een compleet nieuw vakmagazine: The Fundraiser
Fondsenwervers en marketeers van goede doelen en maatschappelijke organisaties hebben vanaf vandaag een compleet nieuw vakmagazine: The Fundraiser
22 maart 2018
Nieuws | | Fondsenwerving

Fondsenwervers en marketeers van goede doelen en maatschappelijke organisaties hebben vanaf vandaag een compleet nieuw vakmagazine: The Fundraiser.  Lenthe, uitgever van media over maatschappelijke vrijgevigheid zoals De Dikke Blauwe, lanceert vanmiddag in haar mediahuis van de filantropie in Amsterdam het nieuwe kwartaaltijdschrift - met partner Nederland Filantropieland - als onderdeel van een multimediaal platform www.thefundraiser.nl

DDB en Fundraiser naast elkaar

Uitgever Johan Dijk over de positionering van The Fundraiser binnen het uitgeefhuis Lenthe: ‘Voor de goede orde: The Fundraiser en De Dikke Blauwe staan naast elkaar. De Dikke Blauwe is en blijft het leidende opiniemedium voor beslissers in filantropie, zoals bestuurders en grootgevers, terwijl The Fundraiser zich als nagelnieuw vakmedium specifiek richt op het vak fondsenwerving. Er blijven uiteraard wel raakvlakken, maar de invalshoeken zijn anders.’ 

Kwartaalmagazine

De gedrukte versie van The Fundraiser, waarvan de eerste editie vanmiddag overhandigd zal worden aan de allereerste betalende abonnee, belicht in aanvulling op de online nieuwsmedia elk kwartaal in achtergrondartikelen, interviews en analyses de gehele breedte van de goede doelenbranche en non profits in cultuur, welzijn en sport. Alleen al huishoudens en nalatenschappen zijn jaarlijks goed voor ruim drie miljard euro geefgeld.

Niet alleen de succesverhalen

Hoofdredacteur van het nieuwe magazine is Renée Steenbergen, ervaren NRC-journalist en universitair onderzoeker. Zij benadrukt waarom een onafhankelijk vakmagazine nodig is dat van binnenuit bericht over een omvangrijke branche en dat niet alleen de succesverhalen brengt: ‘Dit eerste nummer verschijnt in een roerige periode: Oxfamgate, het schandaal over misbruik door hulpverleners in ontwikkelingslanden, is heel actueel. In het hoofdartikel analyseert The Fundraiser wat de belangrijkste risicofactoren zijn voor organisaties en hoe daarmee om te springen; in de media maar zeker ook richting donateurs. Elk nummer is er een spraakmakend interview met een vernieuwer in de branche; in de pionierseditie het hoofd fondsenwerving van Save the Children NL. Zij vertelt ook over mislukte wervingsacties, zodat andere fondsenwervende organisaties daarvan kunnen leren.’

Voorbeelden uit de praktijk

De eerste editie van The Fundraiser biedt fondsenwervers en marketeers ook veel voorbeelden uit de praktijk. Zo legt Wakker Dier uit hoe company campaigning werkt en is er ook aandacht voor kleine(re) particuliere initiatieven en stichtingen, waarvan er duizenden zijn in Nederland die geld werven. In de rubriek Help, minder subsidie! vertelt ditmaal de Fietsersbond hoe deze organisatie nu meer eigen inkomsten genereert. In de rubriek Gever & Werver dit eerste nummer het Nederlands Openluchtmuseum, dat zijn grootste private gift ooit kreeg voor een presentatie die in mei wordt geopend.
 
►Het eerste nummer van The Fundraiser Magazine is op aanvraag kosteloos beschikbaar ter kennismaking. Een los nummer kost 8,95 euro; een jaarabonnement van vier magazine-edities inclusief vrije toegang tot alle online content kost 84 euro. Leden van partner Nederland Filantropieland betalen 60 euro.
 
The Fundraiser Magazine, ISSN 2589-6156. Full colour, 76 pagina’s. www.thefundraiser.nl/aboWebsite The Fundraiser: www.thefundraiser.nl

⇒Aanvragen (proef)abonnement: www.thefundraiser.nl/abo