Te veel televisieprogramma’s zetten wilde dieren in voor amusement, vindt World Animal Protection Nederland. Televisiemakers zenden volgens World Animal Protection een verkeerd signaal uit door wilde dieren in hun producties te gebruiken, omdat zij op die manier het contact met wilde dieren verheerlijken. Kijkers zouden op het idee kunnen komen om in het buitenland met dolfijnen te zwemmen of zelf een exotisch dier aan te schaffen.
Dennis Vink, campagnemanager Wildlife bij World Animal Protection Nederland: ‘Televisiemakers zijn zich vaak onvoldoende bewust van het leed en de oorsprong van de dieren in parken die zichzelf ‘opvang’ noemen, het verdienmodel dat hierachter schuilt of de problematische handel in exotische dieren. Onbewust leren ze kijkers dat het acceptabel is om wilde dieren vast te pakken of op te sluiten.’ De dierenbeschermingsorganisatie doet daarom een oproep aan tv-makers en artiesten om geen wilde dieren meer te gebruiken voor de productie van programma’s en video’s: ‘Stel een dierenwelzijnsbeleid en gedragscodes op, en voorkom dat je bijdraagt aan de promotie van dierenleed.’
Flamingo's in videoclips
De inventarisatie richt zich op tv-programma’s en online video’s waarin de afgelopen zes jaar wilde dieren werden gebruikt. Uit het onderzoek blijkt dat televisiemakers regelmatig wilde dieren voor hun programma’s inzetten; onder andere Het Perfecte Plaatje, Temptation Island en Boer zoekt vrouw komt op de lijst voor. Zo werden er aapjes gevoerd en met dolfijnen gezwommen, moesten kamelen en flamingo’s optreden in videoclips en werden er vele exotische dieren meegesleept naar de talkshowstudio’s.
Dennis Vink, campagnemanager Wildlife bij World Animal Protection Nederland: ‘Het gebruik van wilde dieren als entertainment op tv en in video’s is niet meer van deze tijd, maar gebeurt nog veel te vaak. Vrijwel altijd is het belang van de dieren ver te zoeken en staat vermaak en sensatie voorop. Denk aan een dans met een slang tijdens Dance Dance Dance, een schildpad in de studio van Beau of dolfijnen aaien in Married at First Sight. En ook de Remia-reclame waarin Kim Feenstra met een vogelspin en een slang op de foto gaat, geeft het verkeerde voorbeeld.’
Alleen als dieren respectvol in beeld worden gebracht in hun natuurlijke omgeving, is de inzet van wilde dieren acceptabel, stelt de organisatie.