Zoek synergieën met je bedrijfspartner

Zoek synergieën met je bedrijfspartner
Zoek synergieën met je bedrijfspartner
19 december 2019
Opinie | | Corporate Foundations

Het KPN Mooiste Contact Fonds werkt samen met Stichting Papageno om een muziekapp te ontwikkelen. Het doel: kinderen met autisme in contact te laten komen met mensen om zich heen. Facilicom Group Foundation werkt samen met Het Vergeten Kind. Doel: om een positieve, inspirerende leefomgeving voor alle kinderen in Nederland te creëren waardoor ze veilig kunnen opgroeien. IBM werkt samen met Movement on the Ground om in Lesbos technologische oplossingen te vinden om de transitie van een kamp naar een campus te ondersteunen. Wat hebben deze samenwerkingen gemeen?

Ze zijn allemaal gebaseerd op synergiën tussen de non-profit organisatie[1] en het bedrijf[2]. Steeds meer bedrijven en non-profit organisaties proberen een logica te vinden tussen de twee organisaties en/of het specifieke programma of project. Waarom? Het maakt het voor beiden makkelijker uit te leggen aan interne en externe stakeholders. 

Verantwoording afleggen

Zo moeten managers binnen het bedrijfsleven verantwoording afleggen voor het besteedde geld aan hun meerdere; of dat een andere (hogere) manager is, het bestuur van een foundation of een CEO. Zelfs als de CEO beslist, is het ook handig als hij of zij kan aangeven waarom deze partner en niet een ander. Bovendien helpt het om de identiteit van het bedrijf te verduidelijken aan de hand van zo’n mooi sociaal initiatief; beter dan een verhaal waar men aangeeft hoeveel geld er wel niet mee is verdiend. En, er wordt aangenomen dat medewerkers ook makkelijker te activeren zijn als zij iets kunnen doen dat in lijn ligt van het bedrijf (al is dat nog maar de vraag). Overigens geldt dit vaak voor het grotere bedrijfsleven en minder in het MKB. In het groot bedrijf werkt het morele argument (het is het juiste om te doen, of ze hebben u nodig) vaak wel voor de individuele manager, maar waar dat argument het lastig krijgt in de rationele logica waarin ze werken. Gevolg: niet te verantwoorden en dus kunnen ze het intern ‘verkopen’.

Zwarte schaap binnenhalen

Tegelijkertijd zijn partnerschappen met het bedrijfsleven niet onbesproken in de goede doelen sector. Immers, bedrijven worden ook vaak gezien als de grote oorzaak van veel van onze maatschappelijke problemen. Niet alle besturen, medewerkers of donateurs zitten te wachten om het zwarte schaap binnen te halen. Hier is het dus ook zaak om goed uit te kunnen leggen aan zowel interne als externe stakeholders waarom er met bepaalde bedrijven wordt samengewerkt. Bovendien scheelt het tijd, omdat de acquisitie gericht is op de bedrijven die op een of andere manier een link hebben met je organisatie. Die gezamenlijkheid is makkelijker het eerste contact aangaan. 

Zo start je een gesprek met een bedrijf

Ik vind het heel interessant om te kijken of die synergiën meer waarde kunnen creëren dan 1+1=2. Juist het elkaar vinden in eenieders ambities op maatschappelijk vlak zou die waarde potentieel kunnen vergroten. Exploratief –en nog niet afgerond- onderzoek heeft mij in ieder geval al iets meer inzicht gegeven op welke manieren non-profit organisaties het gesprek kunnen starten. Hierbij een greep uit het voorlopige lijstje:

Doelstelling organisatie, programma of project: De missie of purpose van het bedrijf ligt in lijn met de missie, het programma of het project wat de non-profit organisatie wil uitvoeren. Het voorbeeld van KPN Mooiste Contact Fonds en Facilicom Group Foundation in de eerste alinea passen hierbinnen. 

Core Business of core competenties van het bedrijf. Als bedrijf kan je je core business of unieke competenties inzetten om maatschappelijk een verschil te maken. De samenwerking van Movement on the Ground en IBM hierboven is daar een voorbeeld van.

Doelgroepen: het doel van het project, programma of de non-profit organisatie ligt in lijn met belangrijke stakeholders van het bedrijf. Stichting van Schulden naar Kansen (nu gerelateerd aan NN Group) werkt samen met partijen die de schuldproblematiek in Nederland aanpakken. Schuldenaren zijn een belangrijke stakeholder voor verzekeraars.

Geografisch gebied: Het geografisch gebied waar de non-profit organisatie zich op richt is ook het geografisch gebied waar het bedrijf actief is. Zo richt Vattenfall Foundation zich op maatschappelijke projecten waar medewerkers ingezet kunnen worden in de steden/gebieden waar ze een kantoor hebben. 

Dit is natuurlijk geen uitputtend lijstje, en er zit heel veel dynamiek en correlaties in deze synergieën die gezocht kunnen worden. Daarnaast kunnen synergieën voor de ene partner wel werken en de andere niet. Daar duik ik de komende tijd verder in! 

MELD JE ​AAN!
Wil je als non-profit organisatie ook (meer) samenwerken met het bedrijfsleven? Op 3 februari 2020 is er de tweede editie van Samenwerken met het bedrijfsleven en corporate foundations voor landelijk of internationaal opererende goede doelen en non-profit organisaties. Leden van De Dikke Blauwe krijgen een korting van 20%, evenals de vroege vogels die zich voor 1-1-2020 opgeven. 

AANMELDEN KLIK HIER
 
[1] Waar ik Non-Profit Organisatie gebruik, kunt u ook “Sociale Onderneming” of “Goede Doel” lezen. Het gaat om partijen die op basis van Maatschappelijk Betrokken Ondernemen met elkaar willen samenwerken. 
[2] Waar ik “bedrijf” gebruik, kunt u ook “corporate foundation”, of het “maatschappelijk programma van het bedrijf” lezen. Het gaat om partijen die op basis van Maatschappelijk Betrokken Ondernemen met elkaar willen samenwerken.