Een op de drie basisschoolleerlingen in groep 5 tobt met een stressvolle thuissituatie – door bijvoorbeeld financiële zorgen. Dit blijkt uit een studie van SEO Economisch Onderzoek, uitgevoerd in opdracht van de ABN AMRO Foundation en het Jeugdeducatiefonds. Op scholen waar kinderen meer stress ervaren en minder mogelijkheden hebben om te ontspannen, liggen de gemiddelde schoolprestaties lager. Toegang tot cultuur en andere vormen van ontspanning hebben, net als stijging van het gezinsinkomen, een positieve invloed op de leerprestaties.
Het onderzoek – Kansenongelijkheid in Nederland – is uitgezet onder een representatieve steekproef van basisscholen in heel Nederland. Ook blijkt dat 38% van de kinderen opgroeit in gezinnen die bezuinigen op basisbehoeften. 28% van de gezinnen heeft moeite de schoolbijdrage te voldoen. Het is de tweede keer dat het onderzoek is uitgevoerd onder basisschoolleraren. Dit jaar is wegens de dalende koopkracht in Nederland de vraag naar (financiële) stress toegevoegd.
De thuissituatie, omgevingsfactoren en onderwijskwaliteit spelen elk een aanzienlijke rol in de verschillen in leerprestaties en CITO-scores tussen basisschoolleerlingen. Kinderen die opgroeien in gezinnen met een inkomen minder dan € 20.000 krijgen gemiddeld genomen een kaderberoepsgericht advies terwijl kinderen uit gezinnen met een inkomen van € 40.000) gemiddeld genomen een havo-advieskrijgen. Vertaald naar het verwachte jaarinkomen van kinderen kan dit zomaar € 1.750 op jaarbasis schelen.
Nieuwsflits