De organisatie die belt heeft in de nieuwe, strengere wetgeving voor de telemarketingbranche de verantwoordelijkheid voor het bewijzen van toestemming bij ongevraagde verkooptelefoontjes. De organisatie moet dus aantonen dat mensen expliciet toestemming hebben gegeven. Deze toestemming moet verifieerbaar zijn, een procesbeschrijving of bellijst is niet voldoende is om de vereiste toestemming te bewijzen. Ook voor goede doelen betekent het dat je moet kunnen aantonen dat de toestemming verifieerbaar is en gekoppeld kan worden aan diegene die gebeld wordt.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat strenger contrioleren op naleving van de regels. Bijvoorbeeld door mensen die het recht van verzet inroepen (bel-me-niet-register) tijdig uit de belbestanden verwijderen. De ACM vindt dat dit nu te traag gebeurt.
Wanneer mag een goed doel bellen?
Sinds 1 juli 2021 gelden er nieuwe wettelijke regels voor telemarketing. Er is een opt-in systeem in plaats van het opt-out systeem. Opt-in betekent telemarketing op basis van toestemming. Ook goede doelen mogen alleen mensen bellen die daarmee vooraf hebben ingestemd, of wanneer er sprake is van een klantrelatie.
Als goed doel moet je kunnen aantonen dat degene die gebeld wordt:
- daar vooraf mee heeft ingestemd, of;
- bij jouw organisatie voor hetzelfde soort product of dienst ‘klant’ is of recent is geweest. De organisatie mag maximaal nog drie jaar bellen met een voormalige ‘klant’.
Klantrelatie voor goede doelen
Voor ideële of charitatieve organisaties (goede doelen) geldt er een verruiming van het begrip klantrelatie. Er is sprake van een klantrelatie wanneer er een financiële transactie heeft plaatsgevonden, iemand vrijwilligerswerk voor de organisatie heeft verricht of een manifestatie van de organisatie heeft bijgewoond. Wanneer het telefoonnummer wordt opgevraagd moet de persoon geïnformeerd worden dat dit gebruikt kan worden om gelijksoortige producten of diensten aan te bieden. Dit betekent bijvoorbeeld dat je een (voormalig) donateur kunt bellen over een donatie of een (voormalig) collectevrijwilliger over vrijwilligerswerk voor een volgende collecte en je hierover vooraf informeert. Wel moet op dat moment een duidelijke en expliciete afmeldmogelijkheid geboden worden (opt-out).
Lees de belangrijkste wijzigingen en veel gestelde vragen op de website van Goede Doelen Nederland hier: ‘Q&A wijziging Telecommunicatiewet’ .
Lees hier het complete bericht van de ACM over expliciete toestemming.