Kim en Kourtney Kardashian hebben zich de woede van AAP en andere dierenwelzijnsorganisaties op de hals gehaald, door selfies te maken met twee witoorpenseelaapjes en deze op Instagram te delen.
Onverantwoord en behoorlijk dom vindt Stichting AAP. Hiermee promoten ze namelijk 'wildlife selfies' en illegale handel in primaten. We hebben de Kardashian zusters uitgenodigd om een keer langs te komen in het Almeerse opvangcentrum, waar ze met eigen ogen kunnen zien wat hier de gevolgen van zijn.
Campagne tegen wildlife selfies - #DeelHetNiet
Onlangs lanceerde Stichting AAP een bewustwordingscampagne over het verborgen leed achter wildlife selfies, in het kader van de NRC Charity Awards. Hiermee wil AAP toeristen en social media gebruikers ervan overtuigen dat het maken, delen of liken van wildlife selfies bijdraagt aan onvoorstelbaar dierenleed en daarom echt niet meer van deze tijd is. “Deze ondoordachte actie van de Kardashians bewijst weer dat zo’n bewustwordingscampagne hoognodig is”, aldus AAP-directeur David van Gennep.
Aantal wildlife selfies op Instagram verdrievoudigd
Wildlife selfies zijn een groeiende trend onder toeristen en social media gebruikers. Steeds meer dieren worden uit het wild geroofd, mishandeld en gedrogeerd voor het ultieme vakantiekiekje. Zo verdrievoudigde het aantal selfies met wilde dieren op Instagram in de afgelopen drie jaar, bleek uit onderzoek van World Animal Protection. “Voor elk aapje dat uit het wild wordt geroofd om met mensen op de foto te gaan, worden hele apenfamilies uitgemoord. De aapjes zelf worden illegaal verhandeld, veelal gedrogeerd en onder barbaarse omstandigheden getraind om met mensen op de foto te kunnen.”
Verantwoordelijkheid influencers
Alleen al op Instagram hebben Kim en Kourtney samen ruim 180 miljoen volgers. "Zo’n platform brengt een enorme verantwoordelijkheid met zich mee," zegt Van Gennep. “Misschien zijn zij zich niet bewust van het dierenleed dat hierachter schuilgaat, maar in feite dragen ze hiermee bij aan de gewelddadige handel in primaten. En als je je bedenkt hoeveel invloed celebrities hebben op het gedrag van jeugdige volgers, houd ik mijn hart vast voor de gevolgen.”
Organisatienieuws